Norsk skogkatt
Ungefär hur stor och hur mycket ska en Norsk skogkatt väga när den är ca 7 1/2 månad ?
Ungefär hur stor och hur mycket ska en Norsk skogkatt väga när den är ca 7 1/2 månad ?
Är det en hona eller hane?
Det kan givetvis variera väldigt mycket. 2,5 - 4 (eller t o m 5) kg...
det är en hona jag har.
min hona väger 2
Min hanne vägde 6 kg som fullvuxen... han var hög, lång och stor...Skogisarna tillhör de största raserna.
PS: om du är orolig att hon är för tjock så för pekfingret över sidan på katten. Känner du revbenen är hon lagom,. Men de får absolut inte sticka ut på något sätt. Om du inte känner revbenen utan verkligen måste anstränga dig och trycka in päls och skinn för att känna, så kan det vara en hint att dra ner lite på fodret.... om du fattar vad jag menar...
Ja jag fattar men hon är inte för tjock tycker hon är för liten och smal.
Du kan ge henne Royal Canins kitten-foder. Det är lite mer fett i det än i vuxenfoder. Att enbart ge burkfoder är inte så bra. Jag vet att mina katter mådde jättebra av RC:s foder. Det åt de upp till ett års ålder, och det är bra för både hull och muskler.
Skogisar växer ganska sakta och en del är riktigt sena med att blå stora och pälsiga.
Hur ser hennes föräldrar ut? Var de sena eller tidiga?
Mår hon bra för övrigt?
Hon har ätit Hills kattungefoder blandat med RC indoor . Och hon föredrar indoor fodret.
Pappan är stor men mammam är lite klen av sig och tror hon va bara 1 år vid parningen.
Och för övrigt mår hon bra.
Min skogis är en hanne på ca 6 kg men han är inte färdig vuxen ännu,min granne har en honna som ser ut som en katt unge brevid min bjäse och hon är snart 3 år .skulle tippa på att hon väger 2-3 kg.
Honor är mycket mindre än hanar. Och det är bättre att hon är lite för tunn än för tjock. Du kan med fördel ge lite rå köttfärs och blanda i en äggula ett par gånger i veckan. Det är gott och nyttigt!
Mina 2 vuxna skogishonor väger 3,3kg och 3,8kg.
Jag rekommenderar alltid mina kattungeköpare att använda kattungefoder (RC´s kitten) tills katten är minst 1 år! Skogisarna behöver såväl de extra näringsämnena som finns i ett kattungefoder, eftersom de växer långsamt. De är inte fullutvecklade förräns i 3-4 års åldern!
Hill's är det bästa fodret du kan ge din katt.
Är hon mager så ge nötfärs, kyckling, burkmat (finns i märkena hill's, iams.. osv).. :)
Hill's A/D sägs vara väldigt bra om man vill få upp sin hona i vikt.
Min hona på 2år väger ca 5-5,5kg. Hon har hitintills haft en kull. :)
Hade en hane som vägde 7,3kg i full kondition.
Till Södertälje: vill inte ifrågosätta dig på något vis, men är din katt renrasig????
Lilla Flingan..ja det ska han vara