• miasz

Svampinfektion farligt under graviditet?

Hej!
    Är det farligt med svampinfektion under graviditet?
    Jag har fått den fastställd av gyn två ggr med 3 veckors mellanrum, men jag märker ju ingenting av den alls knappt. Vill helst inte ta mediciner när jag inte har besvär, men borde jag? Har hört att det bara är farligt vid förlossningen och jag är bara i vecka 15...
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Svampinfektion farligt under graviditet?
  • Fia86

Jag tror inte att det är bra. Det kan säkert ta sej upp i livmodern och ställa till besvär. Men fråga bm..

• Legolina

Svamp infektion under grav är inget ovanligt. Alla slemhinnor påverkas man kan få mer flytningar och ph-värdet i underlivet påverkas oxå - en helt annan miljö blir det och svamp trivs i den nya... tyvärr Jag smorde med lite pevarylcreme 1-2ggr/dag i ca 5 dagar och det gick över. Det står inget på pevarylens bipacksedel om att man inte ska ta det under grav. men är du orolig så fråga på apoteket eller din bm.

Lycka till

• hellgren

Min BM sa att det inte var någon fara med svampinfektion. Det enda var att om det kliade och så kunde det vara jobbigt för mig, men för barnet var det ingen fara. Fast du borde juh ändå behandla det.

• bäbisglad

Nej, det är inte farligt med svampinfektion under graviditet, det är tvärtom jättevanligt. Om du får mycket besvär ska du behandla med pevaryl eller canesten. Har du inga besvär kan du avvakta.

• Babina

Jag har precis haft det också.. så jag fick non gyno-cansten salva jag skulle använda i 3 dagar. Min doktor sa bara att det är väldigt vanligt när man är gravid och han verkade inte särskillt oroad.. så jag tror INTE det är not farligt med det. Men klart prata med din barnmorska, det är bättre.

• sockerärta

NYLIGEN DRABBATS AV SVAMP!

Hej Miasz,

Jag är i v. 11. Var hos barnmorskan förra veckan och frågade om jag råkar ut för svampinfektion (för vanligtvis brukar jag få den en gång i året). Hon gav mig broschyr om Canesten som kan användas under graviditetet. BM också sa att det är vanligt att få svampinfektion under graviditetet. Ungefär 30% kvinnor drabbas. Jag fick råd att köpa Canesten (500 mg) i engångsbruk, bara en tablett som förs i slidan med bara ett finger. Det är VIKTIGT att inte använda applikatorn, för den går för långt upp i slidan och kan skada livmodersmunnen. Man kan köpa Canesten i kombination förpackning med kräm som kan smörjas i på huden och förminska besväret där.

Jag fick svampinfektion redan i lördags, behandlades på söndag och nu är den nästan helt borta.

Lycka till!

• AnkiRonja

Min barnmorska sa att det INTE var någon fara om man hade svampinfektion under graviditeten, snarare så lät det som att man fick vänja sig vid det( alltså från och till under hela graviditeten det verkade jättevanligt ) så jag tror inte att du behöver oroa dig alls : )

• Nicoles mamma

Nä inte farligt. Men det är vanligt!

Jag rök på en av de värsta sorterna när jag väntade dottern. Ja, jag ska inte gå in på några detaljer. Men när jag sökte efter hjälp så sa min bm att jag kunde tvätta med barnolja. Mer fanns det inte att göra. Hon ville inte ens titta på mej. Efter mycket om och men var det en vänninna som tipsade om canesten. Jag köpte detta. Läste på bipacksedeln att jag fick ta detta under graviditet. Så jag testade. Jag var hemma själv. Vaknade mitt i natten med kramp i magen och spydde och var yr i huvudet. Somnade på toaletten och vaknade på morgonen. Jag tålde inte canesten och fick avbryta kuren. Jag ringde åter till bm som fortfarande inte ville titta på mej. Jag ringde ofta och många gånger och fick bara till svar att jag skulle tvätta med barnolja och inte klä mej för varmt. "Men det är riktigt infekterat" insisterade jag. "Ja, men det går över tillslut..."
    Det gick en tid och tillslut stod jag inte ut med nekandet från min bm och klådan i underlivet som var förödande alltså. Så jag fick åka in akut en kväll. En läkare bad mej sitta upp i gyn-stolen. Hon tände lampan och sa efter 2 sekunder. "Det här är en mycket långdriven och infekterad svaminfektion." Sen släckte hon lampan. Och skrev ut pevaryl till mej. Sen sa hon att jag skulle ringa min bm efter 2 veckor för att få göra en gyn-undersökning å se så allt var borta. Sagt och gjort. Pevaryl var gudomligt, och det blev bra på ett par dagar. Men fick jag komma på efterkontroll? "Nä, det förstår jag inte vitsen med..." sa min bm. Jag fick kontakta akutläkaren igen som tog emot mej och konstaterade att jag var fri från svampen.
    Tack och lov.

Min svamp höll i sej intensivt i 9 veckor innan jag fick hjälp!

Mitt råd! Köp pevaryl. Den finns receptfritt. Det är ingen fara för bebisen. Och du bli bra på ett par dagar.

• Cill

Nicoles mamma: Vilken märklig barnmorska!

Men hur vet man att man har en svampinfektion egentligen?

• Nicoles mamma

Det kliar och kliar och kliar och kliar och.......... Ja det kliar något fruktansvärt. Och är infekterat.

Hittade detta på nätet:

De vanligaste symtomen vid svampinfektion är intensiv klåda, irritation, torrhetskänsla och flytning. Flytningen är sparsam, luktlös, vit och grynig.

Ibland förekommer även symtom kring slidmynningen och på blygdläpparna.

Svamp finns alltid i slidans normala sekret tillsammans med andra mikroorganismer. Ibland kan svampen föröka sig och ge besvär. En orsak kan vara att miljön i slidan förändras pga antibiotikabehandling, graviditet, diabetes eller mycket sötsaker i kosten.

• miasz

TACK snälla ni! Ska avvakta och se... Härligt att få så många svar!
    Kram till er alla!

• Chicchi

Hej!
    jag fick gyno-canesten av min doktor men han sa inget om att jag inte skulle anvanda applikatorn! Sa jag anvande naturligtvis applikatorn.... jag skulle val ha markt nu om det gjort nagon skada (slutade kuren for ca 10 dagar sedan)?

Svar på tråden Svampinfektion farligt under graviditet?