• Liina82

Huslån utan fast jobb?

Hej alla!!

På torsdag ska jag och min sambo till banken för att kolla om vi får ta lån till ett hus vi verkligen vill bo i.
    Min sambo har fast tjänst 100% men jag är ju mammaledig nu. Efter ledigheten har jag ingen fast tjänst, men vet att jag kommer jobba på samma ställe som förut.
    Huset kostar ca. 1.5 mkr...någon mer som sitter i liknande sits eller kanske har varit där förut och kan ge oss några tips och råd?? Lite rädd eftersom det gäller så mycket pengar...

• Svar på tråden Huslån utan fast jobb?
  • Trinity78

Vi hade båda fast jobb när vi fick lån. Det var ett krav sa banktanten, annars hade vi inte fått det. Det kanske är olika för olika banker?

Reality is a bore
  • Liina82

Ja det är nog olika för vi har några bekanta till bekanta där den ena inte har fast jobb. Men jag känner inte henne så jag vet ju inte riktigt deras ekonomiska sits.

• FinaLina

Vi är i samma situation, han har fast anställning 100% och jag studerar just nu men blir snart mammaledig. Han på banken sa att det krävdes fast anställning för oss båda för att få lån men att det kunde gå att ordna när jag var mammaledig eftersom jag hade en beskattningsbar inkomst då. Men detta skulle bara gå om vi gick till just honom, eftersom han är en väldigt god vän till min mamma... Annars krävdes det att vi skaffade en medlåntagare.

• Makaron

Jag studerar och sambon har fast tjänst 100% och vi fick lånelöfte på 1 mkr. Så det är inget måste att båda ska ha anställning. Det är så mycket som spelar in. Din inkomst som mammaledig kommer också räknas som en inkomst. Det är väldigt olika från bank till bank.

lycka till!

• skriva

Jäpp, vi var i samma sits.

Vi hade min pappa som medlånare. Medlånaren kan man plocka bort sen när båda har fast tjänst.

• trollet77

Det är nog väldigt olika, en kompis skulle ta lån, och hon står ensam på lånet, hade inget fast jobb, det enda som krävdes var en borgenär, hon fick nej på 2 banker, på den 3e var det inte nåt problem alls. Dom frågade knappt nåt, gjorde bara en kreditprövning på henne och på hennes mamma (som borgade).

• Venna

Det verkar skilja sig lite åt beroende på vart man bor. Vi fick låna till vårat hus utan problem. Min sambo har fast jobb, och jag studerar, men det var inget hinder alls.

De ville mest veta att vi skulle klara av att betala lån och amorteringar, och hade en kalkyl för att räkna ut detta. Men det kanske är vanligare på små orter att bankerna mer än gärna lånar ut pengar, för att de är ivriga att få folk att bo kvar i kommunen!

Lycka till iallafall!

• Venna

Borgenär eller medlånare behövdes förresten endast om banken bedömde att man låg på gränsen att klara av lånen.

• Liina82

På länsförsäkringar här i vår stad kräver de ingen borgenär. Anser de att man inte har råd så får man inget lån...kanske rätt vettigt ändå??! Åhh jag vill så gärna bo i hus, inte minst för våra tjejers skull.

• Liina82

Knepigt att det e så olika på olika banker....

• trollet77

Vi var själva på väg att köpa hus för 8 år sedan, då fick vi tvärt nej av våran egen bank, trots att vi hade fått en boendekostnad som var minst 3000 lägre än vad vi hade i lägenheten. Då hade sambon fast jobb och jag var mammaledig. Vi kollade aldrig med fler banker, utan vi hyrde ett hus i stället. Men nu bor vi åter i hyresrätt och börjar längta efter hus, så vi kommer att kolla med fler banker om vi får nej på första.

• Smulan

Jag var föräldraledig och min man arbetslös när vi köpte hus. Inte så dyrt som 1,5 miljon men så att det räckte ändå. Vi gjorde en kalkyl på banken där vi tittade på vad kostnaderna skulle bli och jämförde med dom faktiska kostnader vi redan hade och viste att vi klarade så det var inga problem. Vi behövde dock få en borgensman på 75 000 av lånesumman men det berodde mest på att vi redan hade ett högt lån på bil och MC så det blev lite mycket ihop men vi hade inga problem att få lån. Kanske det gick bra för att vi känner banktanten, har haft kontakt med henne i flera år, kanske det oxå gick bra för att vi köpte i "rätt" område där banken kalkylerar med att priserna inte kommer att gå ner även om huspriser i övrigt gör det. Vårt boende ingår i en samfällighet med mycket god ekonomi.

Det är så svårt att säga varför en del får ja och en del nej. Det är helt klart värt att kolla på flera ställen om man får nej.

Lycka till!

• Tokmia

Vi hade inga problem att få lånelöfte trots att jag studerar. Sambon jobbar dock 100% på en fast tjänst. Vi kollade med flera olika banker. Den dan vårt drömhus dyker upp ska vi byta bank för vi fick bättre kontakt med en bankman på en annan bank.

Min bror & hans sambo ska separera & de har ett nybyggt hus. Nu var brorsan till banken & fick lån själv på hela huset så han kan lösa ut henne & bo kvar. lite drygt 2 milj.
    Så jag tycker nog att din sambo borde få lånet själv & att du får stå som medlånstagere. Men man vet ju aldrig med banker...

• Plutt05

Vi fick lån trots att jag är föräldraledig utan något jobb att gå tillbaka till, alltså arbetslös. Sambon har dock fast jobb.

• Liina82

Vad glad jag blir över att det trots allt finns en hel del där ute som fått lån... Jag hoppas givetvis på att vi får ett ja från länsförsäkringar imorgon men annars får vi väl knalla vidare till nästa bank. Usch, jag är faktiskt lite ervös måste jag säga. Vill ju inte ha ett nej!!

• Mammatilltretroll

Vi har lån på 700 000 kr på FöreningsSparBanken.

Vi fick lån trots att jag är Mammaledig och var arbetslös innan, min man var provanställd fortfarande..
    Men min Pappa stod som medsökande och de tog min Akassa som jag har när jag inte är föräldraledig som inkomst..

*~Mejas Mamma~*
  • skuggan

Vi är i samma situation. Jag är arbetslös/studerande och sambon 100% anställd. Vi hade inget problem med att låna till huset vi är på väg att köpa just nu. Det hade inget krav på fast anställning av oss båda. Det räckte med gubbens inkomst och då är jag nollad. Alltså inget alls i inkomst just nu. Kolla runt med olika banker. Det gjorde vi! Lycka till!

• Liina82

Nu har vi varit på länsförsökringar och kollat om vi får låna till huset. De gör först en högriskkalkyl för att se om man klarar att bo i huset även när tiderna blir svåra med höga räntor och högsta amortering...den blev tyvärr lite för tuff. Enligt deras uträkningar skulle man ha 17.000kr över när huset var betalat varje månad. Känns lite i överkant men då låg vi iaf. på -1600. Känns jättetrist eftersom det verkligen var ett hus vi ville bo i. Men det e ju så när man e hemma med barnen.

I dagsläget skulle vi def. ha råd att bo i huset och jag kommer ju börja jobba (med all säkerhet innan räntorna stiger till 7%) men så är det. Det positiva är att vi trots att gick igenom på ett lån på 1.2. Det e ju inte fy skam.

Ja ja...det blev helt enkelt inte detta huset. Väntar man ett år eller två kanske priserna sjunker i takt med att räntorna stiger. Vi hoppas på det bästa.

Tack alla för era inlägg!! Ha de

Svar på tråden Huslån utan fast jobb?