• HaltaLotta

Ni som har er katt utomhus, halsband på eller inte?

Vi har två innekatter som ska få börja gå ut nu när vi ska flytta. Om dom vill det vill säga, den ena har vi haft ute lite innan men hon håller sig mest på altanen vår.

Har ni halsband på er katt som är ute? Vet att de kan fastna lätt i träd etc o strypas till döds om de har halsband. Men har de halsband så visar ju det ändå att deom tillhör någon, så ingen börjar mata dom eller tar in dom till sig eller i värsta fall dödar den........

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Ni som har er katt utomhus, halsband på eller inte?
  • Tini

Vi har halsband med reflexer och resår. Så de kan lätt ta sig av det ifall de fastnar. Vi har även små adress pipor på dom.

• Monky

Inga halsband, men katterna är märkta. Om de skulle bli hittade så förstår ju folk att de tillhör någon.

• Magzzan

Inga av våra 7 kattor har halsband

• Tina B

Ett halsband skall ha ett resårband eller liknande så att katten kan komma ur halsbandet om den skulle fastna. Våran katt tycker inte om halsband men accepterar refelxhalsband som är mycket tunnare. Vi har skrivit namn och telefonnummer på insidan av det. Det känns skönt att hon alltid har reflexer på sig för då syns hon ju om det skulle komma något "hemskt fordorn". Jag kan ju också tillägga att hon får inte vara ute på kvällar och nätter (vi har en reglerbar lucka).

• Soffie

Mina katter har halsband med reflex så de syns vid vägarna om de nu skulle ta sig dit.
    Sen har vi halsband antingen med resår så det krängs av om de fastnar eller med sådan sort klämma som är på cyckelhjälmar som går upp om det fastnar så det är ingen fara.
    Min ena katt har nog tappat sitt halsband 5 gånger och när jag hittat det nån enstaka gång så har säkerhets haken lösts ut så det funkar!!!

• Xnia

vi har halsband på vår katt, med resår. hon har blivit av med det en gång, troligtvis fastnat någonstans. två gånger har telefonen ringt, hon har en gång blivit instängd i en trappa o en gång följt med nån hem.

nu har hon tyvärr varit borta i en månad (ute o kikar runt hoppas jag ), men kanske, kanske att telefonen ringer!

så jag rekommenderar halsband!

• Nyfiken gul

Vår katt har halsband där jag skrivit med märkpenna adress o telefonnummer..

Rekommenderar halsband om katten inte är ID-märkt...

• kattis81

min katt hade halsband med sån där liten adresslappsbehållare, men en dag kom hon in och hade lyckats få halsbandet runt magen..! vet inte hur hon lyckats med det, om hon fastnat i nåt och klivit igenom med frambenen på nåt vänster eller om det är nån som "hjälpt" henne få det så. sambon tyckte hon kunde fortsätta ha halsband, men inte långt efter det så kom hon hem en dag utan halsband. Jag har inte skaffat nåt nytt till henne, vill inte hon ska råka illa ut, fastna och strypas.. var nog väldigt bra att hennes halsband var så töjbart.

• Eli

Katter bör vara både id-märkta och ha halsband. En id-märkning är ju svår för en boende i området att kolla upp direkt. Som sagt, resår i bandet är bra. En regel kan också vara att halsbandet inte ska sitta hårdare än att du får in två fingrar emellan... Men pröva inte det på ett alltför brutalt sätt bara...

• HaltaLotta

Den ena katten gillar inte alls halsband, vi hade ett med resår och det lyckades han bita sig ur på nåt sätt så att själva resåren fastnade i tänderna i munnen! Han sprang runt i panik med munnen vidöppen....... det hade ju inte varit så kul om det hände utomhus eller när man inte såg det o snabbt kan ingripa!

Har sett halsband med nåt Safety-lock, typ en vanlig plast spänne......nån som vet hur detta funkar?

Sen det här med reflex, jag kommer nog också att satsa på ett med reflex, men tänk när man själv är ute o kör bil...... hur väl syns den lilla smala reflexen _egentligen_? Inte mycket mer än kattens ögon egentligen jue...... Men men, det känns ju bra med reflex i alla fall!

Svar på tråden Ni som har er katt utomhus, halsband på eller inte?