• apmor

Typiskt svenska bakverk?

Jag har fatt i uppgift att baka svenska kakor och bullar. Vilka är allra allra godast? (Min favorit är kanelbullar, men det maste ju finnas nagra andra spännande)

Tänkte kanske även sälja lite bullar här för att dryga ut kassan nu när jag är mammaledig....

Nagon som har recept/idé?

• Svar på tråden Typiskt svenska bakverk?
  • The Fairy

Hallongrottor är kanske speciellt svenskt eller prinsesstårta, men det kanske inte räknas till bakverk...

• apmor

Tackar för tips!
    Muffins ja, det ska väl vara de mindre?
    Hallongrotta, kan inte komma pa att jag ätit det, ska leta. Princesstarta är riktigt riktigt svenskt och gott!

• NINACRT

muffins: de vanliga som man alltid bakat på dagis, skola , skola och hemma =)

• apmor

Ja just det, med vanilj till exempel? Inte sana där jättemuffins, de är väl ganska amerikanska?

• sweedy

Semlor! Supergott och svenskt!

Mazariner och punshrullar kanske.

• Chutzpah

För mig är prinsesstårta & gräddtårta det svenskaste som finns. (Tillägger att jag avskyr både).
    Dammsugare, chokladbollar, napoleonbakelse, bondkakor, mazariner

Muffins är definitivt inte svensk, utan en ganska ny invandrare.

• Chutzpah

Fasslassbullar, glömde jag.

• getingmidja

Napoleonbakelse lär väl inte vara svenskt, eller? *S*

• Chutzpah

nej, men jag förknippar det med annat äckligt svenskt bakverk......

Sådant som man kan beställa i stort sätt varenda konditori från Smyge upp till Trerikesrösen.

• Ullis65

Sverigekakan är populär, och väldigt god. Men tyvärr har jag tappat bort receptet på den, Det kanske finns någon som har det?

• Trocadero

negerbollar är väl svenskt

• LadyJo

Princess-stubbe med riktigt grön marsipan och så delar du den i lagom bitar så har du dina bakverk. På min mammas jobb äter dom såna till frukost och mamma säger att de är tokiga de där svenskarna. (Är finsk själv)

• lilla mej

ostkaka jatteackligt men helsvenskt(kanske inget bakverk men valdigt svenskt)

• Liselle

Åh ostkaka är gott (tycker jag i alla fall )

jordgubbstårta känns svenskt o somrigt... damsugare? men det kanske är svårt o baka...

• apmor

MMMmmmmmm tack för alla tips. Jag verkar behöva lära mig hur man gör marsipan. Tycker ni äppelkaka kan betraktas som svenskt eller tyskt? Den finns ju i ganska manga länder?

• LadyJo

Det finns ju färdig marsipan att köpa.
    En smulpaj med äpplen kasnke räknas mer svensk än äppelkaka??

Svar på tråden Typiskt svenska bakverk?