• Glass

Ska det vara lag på cykelhjälm för vuxna?

Jag blev inspirerad av denna tråden Ska det vara lag att använda cykelhjälm?
    Och juija tyckte att det var skoj med en omröstning.
    Tog endast två alternativ, då det skulle bli väldigt många om man skulle få med alla anledningar till varför folk vill eller inte vill att det ska bli lag på det.
    Vill någon göra en mer omfattande omröstning, så är det helt okej, eller om ni vill komma med förslag på alternativ, så kan jag göra en bättre sedan.
    nog om detta nu, rösta istället

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-31 09:44:42:
    ...och tjejen som inspirerade mig heter Junija och ingenting annat

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara lag på cykelhjälm för vuxna?
  • Junija

Ja!
    Bra lagförslag! Tycker det är lika viktigt som bälteslagen och hjälmlag för motorcyklister och mopedister.

• Gisse the one and only

JA!!!

Jag har hjälm på cykel, har aldrig ramlat och aldrig krockat. Inte med MC'n heller, men hjälmen, den åker på!!!

• micorazón

ja!

varför ska barnen ha det och inte vi vuxna? Det är ju vi som ska vara bra förebilder!!!
    Vuxna hjärnor skadas lika mycket vid en krock som små barns hjärnor.

Jag blir sur när jag ser pappor o mammor som cyklar med sina barn och barnen har hjälm men inte föräldrarna. Kom igen, barn gör inte som vi säger till dem. Dem gör som vi gör.
    Och kan en hjlm rädda liv så ska man använda den.

somsagt - lika viktigt som bilbälte!

• Flydragon

Japp!

Ha ett skönt grönt liv!
  • HaJoMi

Ja jag tycker det, likaväl som bilbälten blev tvång på tillslut. Men OM det blir tvång ska hjälmarna kosta väldigt lite så alla har råd med det.

• renee

jag tycker man är gammal nog att ta sit eget beslut

• Majsan71

Ja!
    Använder själv alltid hjälm när jag cyklar och har gjort så i många år. Har i mitt yrke träffat flera människor som råkat mycket illa ut i cykelolyckor och kan inte förstå hur man kan riskera att bli svårt skadad bara för att man inte vill ha på sig hjälm. En enkel och billig livförsäkring och nog skulle väl användandet öka om det fanns en lag.

• Kanelflicka

Nej, jag är emot för att jag anser att det inte ska lagstiftas om sådana saker eftersom det kommer vara svårt att dra gränser i framtiden. vad bestäms efter det? Att alla har skydsglasögon när de borrar hemma? Att alla ska ha skydsutrustning på när de klättrat på taket? Var ska vi gra gränsen? Vad får vi tvinga folk att göra och cad får vi inte?

Svar på tråden Ska det vara lag på cykelhjälm för vuxna?