• magnus07

Klippa gräsmatta efter regn?

Varken jag eller sambon har tidigare bott i villa så vi är lite vilsna nu. Vår gräsmatta börjar se väldigt vildvuxen ut men tyvärr så är det så enormt blött ute. Är det okej att klippa gräsmattan mellan regnskurarna eller finns det nån nackdel med det?

• Svar på tråden Klippa gräsmatta efter regn?
  • Hustomten

Jag har gjort det, men då var den inte dyblöt.
    Det var lite trögare att klippa men det gick

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Världens segaste lilla snigel¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
  • Den där Linn

Tänk på att stråna kan "lägga" sej och på så sätt in bli klippta
    Vänta tills det torkat lite så går det nog bättre...

The only boy who deserves me, is the boy who think he doesn't
  • Mälaröbo

Risken är att det inte blir så perfekt och att det blir lite jobbigare. Klipper själv ibland i ösregn om jag bara måste, om vi typ ska resa bort och jag inte vill ha maskrosor i hela trädgården!

• Hattifnattentanten

Jag skulle vänta. Dels blir det gräsgegga, dels blir det ojämnt klippt om man klipper när det är blött - men är gräste långt får man ändå gå över gräsmattan två gånger.

• Carro1978

Vi har klippt gräset utan problem, men sedan vet jag ju inte hur långt erat gräs blivit. Vårat var ganska halvlångt och klippte innan det skulle bli för långt......

Jaha, då går man på övertid......
  • France

Ingen nackdel för gräsmattan men för den som klipper....jag har lovat mig själv att bara klippa torr gräsmatta. När den är fuktig gâr det trögt, gräsklipparen stannar bara hela tiden, men fâr ryck loss gräs som fastnat osv och sâ tar tre gânger sâ lâng tid att bli färdig. Men om man vill ha extra motion och inte har lätt för att bli förbannad sâ är det att rekomendera

• 1mamma

man klippa men som de andra skriver så är det för blött lägger sig gräset iställe och så blir det toffsigt. samt att det blir trögare att klippa och allt kan sammlas under gräsklipparen

• magnus07

Hmm... blev ju inte så mycket klokare utav dom här svaren

Men, jag ska nog dra på mig stövlarna o ge mig ut o prova lite. Kan ju inte hända så mkt mer än att jag blir svettig o irriterad o gräsmattan ful. Inte så stor skillnad mot för nu då med andra ord

Tack så mkt!

• 1mamma

här hittade jag på www.klippo.se

Gräsvård med Klippo
    Det är många som drömmer om att få den perfekta gräsmattan och det krävs en hel del arbete och underhåll för att den skall hållas fin och beständigt fri från ogräs och andra inkräktare. Här nedan följer några tips om hur du får en vacker och hållbar gräsmatta.

Vårstädning
    I vår när gräsmattan har torkat upp efter vintern är det dags att komma igång med vårstädningen av tomten. Så snart gräsmattan väl har torkat upp är det många som skyndar sig att räfsa bort dött gräs, gamla löv, grenar och annat som ligger kvar och dolts av snön. Men var försiktig med räfsningen. Även om man tycker gräsmattan ser grå och död ut, så är det bra att vänta med att räfsa tills den blivit ordentligt grön .

VERTIKALSKÄRNING
    Ett, för gräsmattan, ännu bättre sätt att vårstäda gräsmattan, är att vertikalskära den. Detta sker bäst när gräset kommit ordentligt igång att växa (när man klippt 1-2 ggr), men innan marken blivit för torr och hård. Man skall inte låta vertikalskäraren arbeta för djupt utan bara i ytskiktet. Man blir lika förvånad varje år, när man ser hur mycket torrt och dött material som dras upp ur gräsmattan. Vertikalskärningen gör nytta på flera sätt: Dels drar man upp mossan, dels drar man upp dött material som ligger i ytan och framförallt får rötterna luft. Får man luft i ytskiktet så trivs inte mossan och man ökar gräsets konkurrenskraft mot mossa och ogräs. Gödsla gärna gräsmattan ett par veckor före vertikalskärningen. När man vertikalskurit och städat upp efter är det ett utmärkt tillfälle att hjälpså gräs om det behövs.

Gödsling
    Utgångspunkten för gödslingen är att det är bättre med lite och ofta än mycket och sällan. Första gödslingen sker lämpligen när gräset börjar vakna på våren. Det tar nämligen någon vecka innan gödningen kan tas upp av gräset. En annan sak man bör tänka på är att det bör vara fuktigt i marken när man gödslar. Gödningen behöver fukten för att bli tillgängligt för gräset. Gräset bör gödslas ca 3 ? 4 ggr om året, beroende på hur lång säsongen är. Man bör försöka undvika att gödsla precis före torrperioder och inte heller för sent på säsongen. Lämpligt är att använda ett sk NPK-gödselmedel med hög halt av kväve. Kvävet bör vara av både nitrattyp och ammoniumtyp. Det förstnämnda är mer snabbverkande och det senare tar längre tid för att bli tillgängligt för gräset. Gödslingen ökar gräset konkurrenskraft mot ogräs och mossa. En vanlig missuppfattning är att man får klippa mer om man gödslar. Sanningen är att man får klippa nästan lika mycket ändå, men det är istället ogräset som växer.

Klippning
    Det är viktigt att inte klippa gräset för lågt de första gångerna på säsongen utan låta gräsmattan först få hämta sig efter vintern. Under den första delen av säsongen växer gräsmattan mest och då bör den klippas 1-2 gånger i veckan. När den riktiga sommarvärmen kommer minskar tillväxten, och då behöver gräsmattan inte klippas lika ofta. Under de varmaste sommarmånaderna växer gräset knappt alls. Efter sommaren tilltar tillväxten igen för att sedan reduceras under hösten och slutligen avta helt när frosten kommer. Om man får mossa i gräsmattan bör man använda en vertikalskärare och tillföra näring. Vertikalskäraren tar bort mossan och skär av gräsets rötter vilket gör att gräsmattan får luft och återhämtar sig. Mossa beror oftast på att gräset inte fått tillräckligt med luft och näring.

Klipphöjd
    Det är viktigt att inte klippa mer än en tredjedel av grässtråets höjd åt gången. Korta gräsmattor är känsligare för slitage och uttorkning, därför bör man inte klippa gräsmattor kortare än 4 cm. Kortare höjd kallas för ?paradgräsmatta? och den måste vattnas oftare, dessutom bör man undvika att gå på den. En låg klipphöjd ökar också slitaget på klippaggregatet och risken för skador genom stenslag. Det är även bra att undvika att klippa gräsmattan när det är som varmast och soligast ute då gräsmattan är känslig.

Snittyta
    Det är viktigt att ha välslipade gräsklipparknivar när man klipper gräsmattan. Om gräsets snittyta är skarp minskar risken för såväl uttorkning som sjukdomsangrepp, jämfört med om snittytan är oskarp och fransig då grässtrået riskerar att dö. Detta på grund av att sjukdomar lättare angriper gräset, vilket i sin tur medför att gräsmattan blir brun och ogräs får fritt spelrum. En bra snittyta uppnås med skarpa knivar.

Bevattning
    Om gräsmattan är frisk och grön behöver vi i Sverige normalt ingen eller liten vattentillförsel. Regnar det inte alls under en längre period bör gräsmattan vattnas cirka två gånger per vecka och då ges en rejäl rotblöta. Att vattna ofta och lite är förödande för gräset eftersom rötterna då går grundare. För att undvika onödig avdunstning bör gräsmattan bevattnas på kvällen eller natten. Genom att öka klipphöjden och alltid se till att klippa med skarpa knivar kan man minska risken för uttorkning av gräset. Tecken på uttorkning är att gräset får en grågrön färg och därefter gulnar.
    Till sidans topp

• underbara jag

vi klipper 1 gång per vecka oavsett väder.
    blir utan tvekan snyggast på det sättet.
    de strån som lägger sig när det e blött tas nästa gång men ser inte knas ut för det.

sen att det kan bli lite kladdigt e en annan femma. stövlar e ju lätta att skölja av så det e inga problem, eller?

gräsklipparen spolar vi av efter varje användnig så det e inga problem heller

lycka till

• magnus07

Det gick faktiskt över förväntan att klippa gräsmattan idag trots allt regn. Visst blev det ojämnt med många områden där det bara la sig ner och visst blev det lite "geggigt" på några ställen men det gick bra. Okej, jag körde på högsta klipphöjden så jag får ju gå några gånger till men med tanke på att det var första gången jag klippte VÅR gräsmatta så är det ju bara skoj

• SVejsan

Du är allt bra lättroad Efter 10 klippningar till så är det lagom kul...
    Planerar själv att köra med grön asfalt

Nja skämt åsido,
    Se till att ta hand om gräsklipparen från första början , borsta ur och ta bort allt klägg under ordentligt - haft mögelanggrepp under vid ett tillfälle då vi hade ordentligt bråttom och lämnade gräsklipparen i garaget geggig och dan...

• magnus07

SVejsan:
    *skrattar* Jo jag har väl svårt att tro att glädjen kommer hålla i sig så länge. Ungefär som historien om stockholmaren som flyttade upp till Norrland o fick uppleva en vit jul
    hem.passagen.se/ewaguld/dagbok.html

Svar på tråden Klippa gräsmatta efter regn?