• Eli

Hjälp! Vad är/gör en back-office?

Hej!

Antagligen tycker ni att det låter helt koko, men jag funderar på att söka jobb som back-office (på bank), men jag vet inte riktigt vad en sådan gör! Av den torftiga arbetsbeskrivningen som finns bifogad så låter det som om något jag kan göra, men jag har aldrig jobbat på bank, så jag är ändå osäker. Någon som vet? Vad har en back-office för lön?

Mvh,
    Eli

• Svar på tråden Hjälp! Vad är/gör en back-office?
  • Pappa DeNiro

Jag vet inte men google vet

cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp

back office - inre avdelningar - avdelningar som inte har direkt kontakt med kunder och besökare. Sköter sådant som bokföring, pappersarbete, betalningar, juridiska angelägenheter;

back office system - inre system, inre administrativt system - datorsystem och program som används på inre avdelningar (men som inte är tillgängliga för kunder eller besökare). Motsats: front office.

• Duckan74

Som back-office på mitt jobb har jag en lön på 24000/mån. Vet inte om det är nån måttstock att ta efter dock.

• Eli

Hej Duckan74!

Kan du berätta lite mer konkret vad du gör? Jobbar du på bank? Jag förstår om du inte vill säga för mycket, men är det som ett sekreterarjobb ungefär? Eller ingår lite kontakt med själva bankverksamheten?

Mvh,
    Eli

• Alfonsina

Jag jobbar på bank och vår back-office är såna som bråkar med oss när vi gjort fel. Skämt åsido så är det väl precis som det låter som (som jag förstått det, har inte reflekterat så noga faktiskt...), det är dit vi skickar sånt som ska registreras, allt sånt som vi inte gör själva på kontoret. Det bästa är att ringa och fråga vad jobbet innebär, svårt för vem som helst som inte har just detta jobbet att beskriva...

Svar på tråden Hjälp! Vad är/gör en back-office?