Inlägg från: Splach |Visa alla inlägg
  • Splach

Bulldog hjälp behövs.

Japp nu är det så att jag har börjat fått intresse av Bulldogs, egentligen är det schäfrar som ligger mej varmt om hjärtat, men då jag inte har möjlighet att mortionera en schäfer så pass mycket som dom behöver, så har jag övervägt att en Bulldog skulle passa mej perfekt.. tycker det är riktigt eleganta hundar.

Men undrar lite vad det är för skillnad på Americansk bulldog osv.. ?
    Och vart man kan få tag på dom, har kollat blocket, men det fanns bara några få annonser, jag vill ju kunna komma hem och se hundarna i dess rätta miljö.. träffa föräldrarna osv..

Ni med bulldogs, var köpte ni dom? är det någon här som föder up dom?
    och vad är det jag ska kolla efter?.

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Bulldog hjälp behövs.
  • Splach

Vill helst ha en engelsk bullgod, då dom passar mej bäst..
    Älskar att hålla på med hjärngympa på hundar, vilket dom kräver mycket av..
    Det dom inte får ut genom mortion måste dom få ut på annat sätt, så med andra ord kräver dom mycket hjärngympa..
    Dom är även väldigt smarta djur..

Har läst på lite om bulldogs idag, och den engelska, är den jag gillar mest, den är liten och knubbig..
    Den Americanska är lite högre lite smalar..
    Och den franska är som en terrier fast bulldog
    Så resonerade jag i alla fall..

Däremot är ju priserna skyhöga 12000kr får man vara god att lägga ut MINST.. men å andra sidan är kejsarsnitt ett måste för dom, då dom inte kan föda själva..
    Och hur helsosamt det är i längden för en hund, det vet jag inte..

• Splach

har varit in på Skks hemsida, och skrivigt mejl till några och frågat om dom kommer ta valpar från sida hundar någongång under hösten, början på nästa år..
    Då jag inte vill ha en valp just nu, utan vill vara säker på att det är rätt hund för just mej osv.
    Men fick som svar av två st "vi har inga valpar tillsalu".. sen inget mer..
    Kändes inte så seriöst med dom längre då!
    Finns det ingen som kan tipsa om en SERIÖS person?

• Splach

har aldrig hört att dom ska vara aggressiva mot andra hundar, tror inte det finns någon ras som är aggressiva mot hundar, utan det beror troligen på individen själv, och hur den har blivigt behandlad från andra hundar som liten..
    Inte ens hundar som skulle vara aggressiva mot andra hundar är omöjliga..

"Vi"pappa har en hund, som inte ens skulle tåla att se sej själv i spegeln..
    Han totalt hatar andra hundar, men så ville mamma med ha en hund, för det där var ju pappas jobbar hund.. Så hon köpte en hund, och han fick helt enkelt lära sej att gilla hon.. vist det tog tid, det var mycket övning, men nu går dom hur bra som helst ihop! men han gillar fortfarandes inte "andra" hundar..

Hade i första hand tänkt mej en engelskbulldog, men vill vara på det klara att det är rätt hund för mej innan jag köper en, sedan måste jag ju självklart sprara ihop pengar..
    Tycker att det är bra att dom kostar en slant, även om det verkligen svider i plånboken, men då kommer dom även till bra hem, för en människa som har råd att köpa en hund för 10-20 000kr, har troligen råd att sköta hunden med!
    Det finns allt för många djur som är för billiga, som rent av skänkes, och som kommer till dåliga hem, folk som tar sej vatten över huvudet, inte hade räknat med vilket ansvar det faktiskt är..
    Därför tycker jag att det är bra, fast det svider.

• Splach

Ingen hund födds aggressiv..
    Däremot så kan det förekomma att visa raser, har svårare för att vara i flock och har svårare för att komma överens med andra hundar..

Det man kan göra som köpar och uppfödare för att underlätta för sådant, är att låta valparna gå kvar vid sin mamma och sina syskon till minst 10-12 veckors ålder..
    Vist skk säger att 8 veckor sedan klara dom sej själva, men att klara sej själv är en sak..
    Vid 8-12 veckor ålder, lär sej hunden hur dom ska vara mot andra, dom lär sej att vara sociala jämtemot andra hundar, hur dom ska bete sej mm..
    Det är fakstiskt jätte viktigt för en hund att få stanna till 10-12 veckor ålder, samma sak gäller katter..
    Dessvärre verkar en del "väldigt många" både köpare och säljare, köpa och sälja djur tidigare..

• Splach

Att dom födds via kejsarsnitt har jag inga problem med..
    Fast samtidigt tycker jag att det är synd att det är så, då det inte är "så naturligt" men å andra sidan finns det nästan ingen hund som inte är sönderavlad..
    Så om man inte vill ha en hund som är sönderavlad på något sätt, så ska man inte ha hund..
    Den enda riktigta hunden i så fall är Varg! och en sådan hund vill du inte ha, det lovar jag dej..

• Splach

som inte är sönderavlad ska det stå och inte som är sönderavlad..

Svar på tråden Bulldog hjälp behövs.