Inlägg från: JaneDoe |Visa alla inlägg
  • JaneDoe

Bulldog hjälp behövs.

Fast det finns ju lite olika typer av bullog. Fransk, engelsk och amerikansk. Vill själv ha en amerikansk, de är så fina, fast stoooora. Den amerikanska är inte godkänd som ras av skk har jag för mig, och den kan nog vara lite krävande. En väldigt tuff hund som kräver en fast hand! De kostar en hel del, är nog fortfraande relativt ovanliga i sverige...

• JaneDoe

Hittade detta på royal canins hemsida:

Engelsk bulldog

Storlek : 30 - 40 cm
    Vikt : Hanhund: 24 - 25 kg Tik: 22 - 23 kg

En engelsk bulldogg är en energisk, modig, robust och förnäm. Trots dess skrämmande utseende är den kärleksfull, lugn och tyst hund med god karaktär. Den är en fantastisk lekkamrat för barn och binder sig starkt till sin ägare. Strikt träning erfodras.

Detta är en hund som behöver fast dressyr, mycket utrymme, motion och regelbunden borstning

Fransk bulldog

Storlek : 25 - 35 cm.
    Vikt : 8 - 14 kg.

Eftersom den är aktiv, djärv, tuff och har en stark vilja lämpar sig fransk bulldogg bra som vakthund. Den är väldigt tillgiven, intelligent och snäll och är ett underbart husdjur som behöver mycket kärlek och uppmärksamhet. Den är snäll mot barn men aggressiv mot andra hundar. Kräver hård och tidigt men varsam, övertygande träning.

Den perfekta stadshunden som anpassar sig väl till att bo i lägenhet. När man går ut och går med hunden måste man lära den att inte dra i kopplet, annars kan den utveckla en klen gång. Den hatar att skiljas från sin ägare. På grund av den korta nosen kan den ha svårt att andas, särskilt när det är varmt. Måste borstas dagligen när den är inne i perioder då den fäller. Den måste även badas varannan månad. Ögonen och vecken i ansiktet måste skötas regelbundet.

• JaneDoe

Missade att du ville ha en hund som krävde lite mindre motion. Då hade jag nog inte satsat på en amerikansk, de är väldigt aktiva och kräver en hel del motion...

• JaneDoe

ja dyra är de verkligen! Har sett engelska bulldogs (vuxna) för 15000 på blocket :O Men det är värt att lägga ut de pengarna på en hund från en seriös uppfödare så du vet vad du får, och som avlar för att få fram så friska individer som möjligt.

rasklubb för eng.bulldog
    www.skeb.se/

där har de en sida om valphänvisning: Nina Boman, Tele: 070 36 40 852. annars tar du kontakt med en uppfödare och säger att du vill stå i kö hos dom.

Lycka till!

• JaneDoe

Vet inte om det stämmer eller ej om de är aggressiva mot andra hundar, jag kopierade texten från royal canins hemsida.
    Visst blir hundar till stor del vad man gör dom till, men vissa raser går sämre med andra hundar hur du än behandlar den. Sen finns det självklart alltid undantag också Men tex labradorer brukar gå bra med andra hundar, medans amstaff går lite mindre bra... Amerikansk bulldog är den enda av bulldogarna jag har koll på och den påminner ju mycket om amstaff i både sätt och utseende...

• JaneDoe

Det håller jag med dig om! Bland raskatter är det ju standard att de stannar hos mamman till 12veckor, och det blir en mycket tryggare katt av det än de man tagit vid 6-8veckors ålder, så jag kan tänka mig att det är samma sak med hundar.

Svar på tråden Bulldog hjälp behövs.