Hur mycket är rimligt att ha på huskonto?
Undrar hur mycket ni har på sk. huskonto för ev."hemska" saker som kan ske. Dvs trasig kyl/frys m.m
Undrar hur mycket ni har på sk. huskonto för ev."hemska" saker som kan ske. Dvs trasig kyl/frys m.m
30 000 kanske?? Vi fick tyvärr "plundra" vår buffert när båda bilarna gick sönder : )
Det svåra är att spara ihop till en ny... Tycker jag : (
Jga känner att man aldrig kan ha "för mycket" på sitt ICE (In Case of Emergency)-konto. Som det är nu har jag och min sambo ca 130'000:- på vårt och varenda gång det försvinner lite därifrån (takläggning, renovering av tvättstuga mm) så blir man lite llätt nervös...
Man skulle vilja vara miljonär!!!
Vi sparar varje månad någon tusenlapp på ett konto för saker som skulle kunna tänkas uppstå, om nåt gör sönder eller liknande. När vi kommer att ha hus (senare) tänker vi ha en buffert på ca 40-50 000 för oförutsägbara utgifter... VAD som helst kan ju faktiskt gå sönder.
vi har 200.000 i sparade pengar i fall nåt skulle behövas ( lagas eller köpas nytt) Känns tryggt att ha en bra buffert
Oj vad mkt pengar ni sparar...Vi sätter in 7000 varje månad därifrån betalar vi alla räkningar som har med huset att göra. Vi har bara ett par tusen, max, där som blir över, det är vår buffert. Vi har inte råd att spara mer...Vi har iofs bara bott i hus ett år och hade inte sparat innan direkt. Hur sparar man ihop 130'? Vi har ut ca 28000 i månaden ihop men mkt går till mat och räkningar.
60.000 skall in där nu, och ytterligare 10.000 på ica respektive coop-kontona.
Har ni tänkt på att allt alltid går sönder samtidigt och alla stora utgifter alltid kommer samtidigt??? Vi har haft två hemska månader i maj och april då vi blivit av med nästan alla besparingar...
Vi har inte direkt sparat ihop våra 130'000:-
När vi sålde vår lägenhet så fick vi mer än vad vi räknat med och vi valde att ta ett litet större bolån på banken för att kunna ha kvar de här extra pengarna till oförutsedda utgifter istället för att behöva låna när olyckan väl är framme...
Minxy dår förstår jag...Vi har oxå lite lånade pengar, dock inte så mkt, som vi har kvar av...