• Flutterby

Besiktigade ni ert hus?

Jag har så'n ångest nu och undrar om vi är de enda i hela Sverige(världen?) som inte lät besiktiga vårt hus innan vi köpte det?
    Vi ville egentligen göra det, men allt gick så fort. Vi tittade på huset på en fredag och skrev på papprena följande tisdag. Jag frågade mäklaren om vi inte borde besiktiga, men han påstod att det var "onödigt", minns inte exakt hur han förklarade det. Vi har bott här ett år nu och jag ångrar så att vi inte gjorde en besiktning. Är vi ensamma om detta? Vad händer om vi tex upptäcker fukt? Står vi helt utan skydd då? (Vi har redan fått veta att taket behöver läggas om...)

• Svar på tråden Besiktigade ni ert hus?
  • Aaliyah

Hm, er undersökningsplikt som husköpare är mycket stor. Så visst bör man besiktiga...

• MammaSara80

Ni kan ju alltid göra en besiktning nu, bara för er egen skull, för o få reda på om något behöver åtgärdas. Alltid skönt att veta.
    Sen vet inte jag vad som händer om det skulle vara några stora skador. Mvh Sara

• Jonna i stormen

Vi besiktigade, just för undersökningspliktens skull. Jag håller med mammaSara om att det kan vara bra att ta dit en besiktningsman som kan kolla om det finns något att åtgärda, mer för att det i så fall inte ska bli större skador som blir väldigt kostsamma i slutändan.

• MammaSara80

Vi gjorde en tilläggsbesiktning o den kostade 2000:- Kan tänka mig runt 4000:-

• Flutterby

F*n också! Jag blir så förgrymmad på mäklaren, han ville väl bara ha sin feta provision så snabbt som möjligt! Själv var jag gravid i ca 7:e månaden och min engelske make har inte koll på svensk byråkrati. *suck* Mår nästan illa nu.

• aktuelle

vi kikade på ett hus i veckan, tack och lov var det besiktat och det var något skumt med grunden så vi tittar på andra hus nu, vill inte ha något sånt, mena tapeter och sådan är småpengar när det gäller hus, men om det är fuktskador o dyl så kan det komma att kosta maassor att fixa. skulle aldrig våga köpa utan att besikta först. även om deras besiktning inte hade visat på något så hade vi fixat dit en oberoende som kom dit för vår skull..

• MammaSara80

Om jag vore dig skulle jag ta hem en besiktningsman, bara för att veta.
    Sen kan du ju alltid kolla med mäklarfirman som ni köpte igenom om man har nån slags försäkring som köpare som går in o täcker ev skador. En del mäklarfirmor vet jag har nån slags försäkring som gäller i 10 år, ska kolla lite o se om jag hittar info så kan jag skriva länken sen...

• aktuelle

de flesta mäklare här vill inte sälja om man inte besiktigar huset... de kräver att man gör detta.

Svar på tråden Besiktigade ni ert hus?