• Mamma och Mor

Vad avgör gravidmagens entre och storlek?

Har funderat lite här på min kammare kring det här med NÄR gravidmagen gör sitt intåg och HUR stor den sedan blir.
    Vad är det som bestämmer detta?
    Är det hur vältränad man är eller avgörs det helt av hur man "bär" barnet? De som har en bakåtlutad livmodertapp - bär de barnet längre in och därför får en mindre mage?
    Att magen syns fortare efter tidigare graviditet har jag fattat, men det skiljer ju jättemycket mellan förstagångsgravida också...
    Någon här som har en teori/kunskap om vad som bestämmer gravidmagens entre och storlek?
    *jättenyfiken*

• Svar på tråden Vad avgör gravidmagens entre och storlek?
  • AnneSophie

En rad faktorer bestämmer magens storlek. Bla:
    - Hur barnet ligger
    - Kvinnans egen längd, vikt och proportioner
    - Barnets storlek, vikt och längd
    - Förstföderska eller omföderska

Jag har skrivit mer om magenn och varför den blir dom den blir här:
    www.niomanader.se/content.asp

• mrs Daniels

jag undrar om min mage. Jag har mkt övervikt och hade en fet mage innan jag blev med barn. Nu väntar jag mitt andra barn och är i vecka 23 (24 i morgon) Jag har 2 magar och ser bara fetare ut. Har liksom ett veck precis ovanför naveln.
    Nu undrar jag vart min livmoder befinner sig?? Jag menar borde inte det vecket försvinna när livmodern passerar naveln ( vilket jag har för mig att den har gjort i min grav. vecka eller??)
    Känner mig lite orolig att mitt barn inte växer som det ska. Kram Hanna

• AnneSophie

Du Hanna, det där låter normalt...
    I vecka 20 så når livmodern närstan exakt till naveln, så vecka 23-24 så ligger den ca 3-4 cm ovanför naveln.
    Det som skapar den "övre magen" är ju fett och resten av innehållet (som ju måste ta vägen någonstans).
    Det låter helt normalt.
    Ge det ett par veckor och vecket försvinner säkert.

• Mamma och Mor

Får ändå inte ihop det...
    Ifall man är kort (ca 160 cm drygt), smal men med hyfsat breda höfter så borde det väl ändå synas en del - eller?
    Jag menar att någonstans bör ju barnet ta plats.
    Jag är i vecka 15 och är fortfarande tämligen "maglös" jämfört med andra lika långt gångna förstföderskor av samma "storlek" som jag....hm..

• Trolljentan

Jag hade nästan ingen mage alls i v 15. Iofs är jag ganska lång å bär barnet långt bak men vad jag har erfarat så är det ganska ovanligt att magen syns så jättemycke så tidigt. Kan tillägga att jag är ganska smal i vanliga fall men jag har fortfarande inte speciellt stor mage om man jämför med andra.
    Du kan juh prata med bm om det om du vil få svar från nån som verkligen vet, men jag tror nog att din mage kommer komma snart

Trolljentan 39+3

• Göta Holm

Min gravidmage gjorde sitt intåg när jag tog på mig riktiga gravidkläder. Jag kan fortfarande ha vanliga byxor (v.18) och ser väl då lite tjockare ut än vanligt. När jag tog på mig ett par gravidjeans och tröja så sa det bara plopp så var jag gravid. Inte svar på din fråga men jag tyckte det var lite kul.

• Miclin

Jag hade nästan ingen mage alls innan v. 18. Titta i galleriet!

Jag är 165cm lång och normal/smal.

Nu är jag i vecka 32 och använder fortfarande mina jeans som jag använde innan grav. fast jag har klippt bort orginalmidjan och istället sytt dit en resår.

• AnneSophie

Barbone;

I vecka 15 är det i ärlighetens namn inte sådär jättemånga som har någon direkt mage att skryta med. Bebisen är faktiskt inte speciellt stor i vecka 15. Om det är första barnet och om du är vältränad, speciellt bukmusklerna, så tar det nog upp mot vecka 20 innan det blir någon enorm skillnad.

Svar på tråden Vad avgör gravidmagens entre och storlek?