• uniMog

couscous - kryddning!

Hjälp!

Hur kryddar/marinerar man couscous så att den faktiskt smakar gott? Ute får  man ofta jättesmarrig couscoussallad med feta och oliv men hemma blir den bara torr och trist

HUUUR gör man

// Pejgan
  • Svar på tråden couscous - kryddning!
  • annca

Jag brukar ha spiskummin koriander sambal oelek salt och olivolja...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Lucifer

jag brukar ha i en påse saffran i vattnet när jag kokar couscous.

• Emma83

brukar ha, olivolja, koriander, persilja, tomater, vitlök, salt o peppar

• Pokergirl

Lite riven parmesan att röra i på slutet får den tristaste couscous att smaka fantastiskt.
    Koka tillsammans med en buljongtärning, gärna med örter typ basilika och vitlök.

• tonfisken

Så här gör jag:

Häll 1,5 dl couscous i en plastlåda med lock,
    Tillsätt i en påse dressingmix (typ italiensk, provecalsk eller grekisk mix från knorr)
    och en msk olja.
    Sen häller jag på 2,5 dl kokande vatten, rör om, sätter på locket och så får det stå tills det ska ätas.
    Superenkelt och det blir perfekt konsistens varje gång. Och gott med kryddningen!

• softsofie

jag gjorde en jätte god sallad engång med cous cous
    och då smaksatte jag med citron och nymalen svart peppar och lite salt.
    Blev hur gott som helst!

• Cia o krabaten

Jag har i lite buljong/fond av det slag jag önskar, typ kyckling om jag ska äta det till, i vattnet när jag kokar det. Sen i med Couscous. Obs! Jag kokar som ris, dvs dubbelt vatten mot couscous.
    Sen lite smör i när det svällt.

• M C Catta

Jag brukar koka couscous samtidigt som jag tinar upp spenat i micron. Sen när couscousen är klar rör jag ner spenat o kryddar med riven vitlök, salt o svartpeppar. MUMMA!

Svar på tråden couscous - kryddning!