Hur länge kan man gå med mjölkstockning?
Har haft mjölkstockning i två dygn nu. Idag har jag varit riktigt dålig med feber och muskelvärk. Hur lång tid tar det innan det går över? Går det över av sig själv om man man ammar oftare?
Har haft mjölkstockning i två dygn nu. Idag har jag varit riktigt dålig med feber och muskelvärk. Hur lång tid tar det innan det går över? Går det över av sig själv om man man ammar oftare?
minns inte exakt hur länge jag brukade ha det..2-3 dagar kanske..?
men det blir bättre av amning..annars kan du ta en varm dusch alt. lägga dig i ett varmt bad och handpumpa..gör ju helvetiskt ont, men det kommer släppa snart då, blir bara värre om du låter det vara tyvärr...hoppas det blir bättre snart!
gå till sjukan imorgon de kan skriva ut ett supereffektivt spray som du sprayar uppp i näsan...då släpper det...gå inte så här länge då kan du i värsta fall få operera dig...
För mig gick det oftast över efter 3-4 dagar. Om det inte känns det minsta bättre imorgon tycker jag du ska ringa amningsmottagningen på BB. Då kan du också få hjälp med att kolla så att din baby har bra tag, för det kan ju vara orsaken. Det som hjälpte bäst för mig var att duscha riktigt varmt på bröstet, så varmt du bara kan, och massera försiktigt mot bröstvårtan. Sedan ammam så ofta som möjligt också. Vila, dricka mycket, hålla sig varm, ha varm vetekudde på bröstet och så två Alvedon mot febern och värken. Och glöm inte att amma andra bröstet också!
Jag har tagit Alvedon idag mot febern och värken, suttit med vetekudde innan amning osv. Försökt att amma det onda bröstet så mycket som möjligt men det gör ju så himla ont!
Amorella:
Finns det amningsmottagning på BB? Har aldrig hört talas om det.
Känns det inte bättre imorgon så ringer jag till sjukhuset.
Ina sprayen funkar genast, gå inte och lid helt i onödan kram Kira
Är det Synicort ni pratar om? Måste man inte ha recept på den?
Jag tror att de största sjukhusen i alla fall har det. Men ibland kan man få hjälp även på BB. Det beror kanske lite på hur gammalt ditt barn är också. Men jag tror mer på att få hjälp via BB än hos BVC.
Jag kände också att det kommer aldrig att släppa, men sedan gjorde det ändå det. Första gången fick jag hjälp på amningsmottagningen och det var jättebra för då kände jag mig tryggare. Jag var ju så himla rädd att det inte bara var mjölkstockning utan en böld och att bröstet skulle typ sprängas (ja, det kändes ju så!). Så tveka inte att ta kontakt med sjukvården!
Hoppas det snart blir bättre! Kram!
Syndicort kanske den heter, minns inte riktigt
jag kommer inte ihåg vad den heter, men jag fick faktiskt mitt recept inringt till apoteket via upplysningen..vad heter den nu igen sjukdomsupplysningen??
Är det inte Syntocinon? Jag tror ändå det kan vara bättre att det släpper av sig själv, för med den sprayen blir det väl ännu mer mjölk. HAr hört både gott och ont om den. BVC kan också skriva ut recept på den i alla fall.
Kiralves:
Sjukvårdsupplysningen menar du va?
Amorella:
Vill helst att det ska gå över av sig själv, så jag avvaktar ett tag
Tack för alla tips!
Ina, ja precis, det menar jag...är nygravid ochhelt förvirrad:)
Blir man inte bättre ganska snart så ska man kontakta sjukvården, jag tycker att du ska göra det i morgon om du inte känner dig bättre.
Men man kan känna av stockningen, det kan ömma och så där det har varit stockat ganska länge efter men man ska INTE vara sjuk