Kan man äta grön potatis...
...om man skär bort den gröna biten?
...om man skär bort den gröna biten?
Nej, det är inte lämpligt. Även om bara en bit av potatisen blivit grön har hela potatisen förhöjd solaninhalt och är mindre lämplig att äta.
Speciellt olämpligt för småbarn. Samma anledning som att de inte bör äta för små /ny/potatisar, där potatisen har hög solaninhalt utan att det syns.
Nej... då måste jag slänga mina soppotatisar ju. Jäkla soppa!
Vi hade en lång disskussion om det för några veckor sen. Det slutade med att sambon ringde sin pappa som är botaniker lr liknande. Han sa att det är i stort sett ofarligt. Han sa dessutom att det i så fall var farligare att äta potatisar med mycket groddar som växte från dem. MEN att om det skulle vara skadligt, så skulle de smaka så illa att man inte skulle kunna äta dem.
okej...men om dom är lila då? (Har nu lånat potatis av grannen, den var rödlila...)
antingen har du väl fått låna typ asterix el king edward potatis den kan ju vara lite rödaktig ..eller fick du låna rödbetor :-P eller kanske du fick blå kongo som är blålila rättigenom? jag har alltid trott att grön potatis innehåller ett nervgift som heter solanin som man inte ska äta utan slänga hela potatisen..sen är det väl onödigt att chansa + att grön potatis smakar bläää! men om det skulle vara ofarligt med gröna potatisar njaa jag fortsätter slänga alla gröna ändå jag..
Anledningen till att det inte hjälper att skära av det gröna är att det gröna i sig är klorofyll, vanligen för att potatisen utsatts för ljus. Men om potatisen stressats på detta sätt innehåller den förutom klorofyllet solanin, och solaninet finns i hela potatisen, inte bara i den gröna delen.
Jag slängde de med gröna fläckar och gjorde soppa på grannens lila. Det blev gott.
I filmen som bvc visar här där jag bor, om hur man lagar mat för småbarn, så säger de att man bara behöver skära bort det gröna och äta resten. Men jag har alltid lärt mig samma som Åsa skrev.