Är det farligt att hålla andan???
Är det farligt för fostret/bebisen att hålla andan, tex när man snorklar och sånt??
Alltså dåligt med syre kan ju leda till cp-skador? Eller?
Tacksam för snabba svar!
Är det farligt för fostret/bebisen att hålla andan, tex när man snorklar och sånt??
Alltså dåligt med syre kan ju leda till cp-skador? Eller?
Tacksam för snabba svar!
nääe..tänk hur det är i slutet av en graviditet man flåsar sig blå o känns som man ikket får luft...bebis tar det den behöver..
men du behöver ju inte hålla andan sååå länge eller??
nej men en minut kanske ?? Är det farligt ?? Jag har gjort det och får panik över det!! =(
Jag tror inte det är nån fara...ja menar...bebin andas ju inte så den kan ju inte få andnöd. Tänker jag tokigt nu? I och för sig blir blodet syrefattigt om du inte andas men om Du inte mår dåligt av att hålla andan är ju det är ett tecken på att du fortfarande har tillräckligt med syre i blodet. Håller du däremot andan så att du blir yr och är ju kanske inte så bra...
Så tror jag att det är i alla fall...
Mer svar ??
håller med Nanis. Bebisen andas ju inte. att syrebrist är farligt för bebben, med det menas att det är farligt när den föds om syret inte komemr ner i lungornasom det ska.
Så länge du inte håller andan så att du blir yr och får svimningskänslor så tror jag inte det är någon fara!!
Jag simmar badar dyker det är ingen fara, jag jobbar med vatten hade det varit farligt hade barnmorskan sagt till mig att byta jobb. Så du behöver inte vara orolig..
micorazón
Oftast när man talar om syrebrist menar man nog den syrebrist som kan uppstå när barnet fortfarande är i magen. Min Oscar fick det och då var han ännu inte född.
Men hjälp! Vad ska jag göra ???
Snälla om någon vet något om det här så svara, jag blir tokig !!
**puuuufff***
Nej, det är inte farligt..
Fostert andas ju inte. Fostert börja leka/Tränan andas i 8-9:e månad. När väl ute då börja bebiset andas på riktigt.
Jag har läst att bebisen kan bli cp-skadad redan i magen. speciellt i v.26-32.
Tycker du ska ringa till en BM eller en läkare och fråga, då får du ju veta.
Är du så orolig så håll inte andan förens du vet om det är farligt eller inte.
Lycka till!
jag har ju redan gjort det innan jag hann att tänka så långt!
Så vitt jag vet är det inte farligt att snorkla, du själv håller ju inte andan så länge. Däremot så avråder alla en från att dyka med tuber, men det är mest för att de inte vet hur det påverkar barnet. Jag snorklade en massa när jag åkte till Mexico i julas, då var jag i v. 19. Har inte hört att det skulle kunna skada nåt.
Hoppas det lugnar.
Bellahhh:
Din bebbe får tillräkligt med syrerikt blod ialla fall!!!
Syret transporteras med blodet och såvida du inte har hjärtstillestånd så kommer syremättat blod fram till din bebis med dina hjärtslag via navelsträngen.
Men precis som micorazón sa; håll inte andan så du bli yr, utan ge dig i tid!!!
Hoppas du känner dig lugnare.
Cp är inte ärftligt utan beror på andra omständigheter, till exempel en tidig händelse under fosterlivet som skadar hjärnan.
Skadan kan bero på infektioner hos mamman, en tillväxthämning beroende på brister i moderkakans funktion eller andra händelser under fostrets utveckling allvarlig syrebrist eller hjärnblödning i samband med förlossning eller för tidig födsel.
Du behöver inte vara orolig att ditt barn ska ha tagit skada av att du hållt andan..
Lycka till!!
Det är INTE farligt att hålla andan. Barnet tar av syret som finns i ditt BLOD, inte i dina LUNGOR. Att hålla andan en minut eller två eller tre, gör inte så att syret i blodet tar slut, och därmed kan det inte heller bli farligt för barnet.
Helt säkert, jag lovar att det inte finns något att oroa sig för!
Tack Listo!