• MrsHannaH

Samarin igångsättande..

Jag har hört att mycket samarin kan sätta igång förlossningen.
    Tror ni det är farligt för bäbis om man överdoserar? (4 påsar/dygn står det)

• Svar på tråden Samarin igångsättande..
  • pippiprollan

listo,förklara då varför jag fick springa som en tok på toa efter att ha druckit det? det böhöver jag inte om jag dricker mineralvatten.....!

Du verkar ju veta allt!!!!!

• listo

"Du verkar ju veta allt!!!!!"
    Men lägg av, det där är ju bara fånigt.

Jag kan inte svara på varför din mage var som den var, däremot är det väldigt vanligt att magen ballar ur helt dagarna innan förlossning. Det har säkert någon smart funktion det med... och det kan säkert ha påverkats av Samarin (allas magar är ju olika), men faktum är fortfarande att Samarinets funktion är att neutralisera magsyran så att man får mindra halsbränna.

Men överdoserar man dessutom så kan det säkert påverka en hel massa saker...dock inte förlossningen, det vågar jag lova.
    Samarin påverkar inte barnet, däremot påverkar det dig. Och njurarna kan som sagt ta stryk av för mycket salter. Jag skulle inte överdosera på det viset.

• pippiprollan

nog vet jag att det inte är till för att starta en förlossning men det e ju som du säger att alla magar e ju olika.

sen beror det ju på hur man överdoserar...att ta några extra påsar i nån dag är nog inte skadligt...det sa då min bm iaf.
    Men som sagt jag är ingen sjuksköterska så jag vet inte.

menade inte att låta otrevlig utan jag tyckte bara att det verkade som att du visste...kanske du var sköterska eller nått.

Alla är olika och bäbisarna kommer ju som sagt när dom känner sig redo...men trots detta så tror jag iaf att samarinet hjälpte mig vid min start av förlossning..

Hoppas vi inte e ovänner,det var inte det jag menade!

• Champagne

www.samarin.nu kan man läsa allt om samarin... bla att "

Finns det några biverkningar?
    Tartratet i Samarin kan i vissa fall vara milt laxerande." Men knappast att det startar en förlossning

• pippiprollan

nåja det e ju ingen som kan svara på om det hjälpte mig vid min förlossningsstart.

bara du inte är sur på något sätt,gillar inte att personer är sura å arga

• Dizzlin

Jag tycker iallafall att man ska prata med sin BM o inte alla här på FL, alla säger olika, o dom flesta gissar säker och tänker "logiskt"

så prata me bm eller dyl om man vill veta såna frågor om Överdosering. man hör juh nästan nu va bm kommmer säga om de.

Kram

• moltaz

Aha, du är inne i desperata fasen nu!

Jag drack hallonbladsthe, sprang i trappor, testade färdknäppen... Inget funkade, men jag vet hur det känns...

Bäääääääbisssss, kom nu då... Skrattande

// Sara
  • Rabies

Dizzlin: Barnmorskor är iofs helt otroligt duktiga på att säga olika saker dom också. Barnmorskor är ett lustigt släkte, och jag tänker fortfarande "jordmor" när jag ser dom, då yrket knappt utvecklats sedan dess.
    Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet att så godtyckligt stoppa in sina egna åsikter och värderingar som många barnmorskor gör.

• Jewell

listo - farligt är det inte(och det sa jag inte) men man rekommenderar inte det i stora mängder pga att det HÖJER blodtrycket!
    Har man lågt blodtryck är det ju inte LIKA farligt.

Låter skrämmande att folk överdoserar Samarin på detta vis som 8 påsar på en dag....Om det inte hjälper hitta något annat som lugnar eran magsyra. Rennie är ett mycket bättre alternativ och efekten vara längre än samarin.

• AnneSophie

Jewell;

Varför skulle Samarin höja blodtrycket? Hur skulle det gå till rent praktiskt? *nyfiken*
    Låter som ett rent påhitt i mina öron.

• listo

Samarin innehåller fruktsalt, och precis som alla salter så KAN det höja blodtrycket för en del personer vid överdosering. Det är väl av den anledningen som det finns en rekommenderad maxdos på 4 påsar/dag.

Men visst är det skrämmande att folk överdoserar lite hur som helst. Bara för att saker är naturliga eller säljs på Konsum så betyder det ju inte att det är nyttigt eller bra att överdosera...

• MrsHannaH

Det har du helt klart rätt i! Därför jag frågade.
    Jag har inte testat utan det var bara nåt jag hörde.

Det har en viss laxerande verkan samarin så det är väl antagligen därför folk tror att det satt igång det.

Tack för era svar!

• Neko

Hm, jag har tagit mycket samarin och har lågt blodtryck (102/62 i v 36) så det verkar inte som att det alltid höjer det iaf... jag hade gärna velat få lite högre :P

Har dock inte överdoserat.

• micorazón

samarin höjer inte blodtrycket, har faktiskt ring o kollat haha

til och med dem som tar medicin mothögt blodtryck får ju ta det...

tror inteheller att det kan starta en förlossning. Enl. BM är allt utom färdknäppen (samlag) myt... men vem vet!

Svar på tråden Samarin igångsättande..