• Glad och Gravid

tips och idéer till dop sökes!

tänkte döpa min son i augusti, men har INGEN aning om hur allt går till Vad man ska tänka på osv.

skulle gärna ivlja ha lite tips av er om hur man ska planera, hur långt innan och om kort och mat, ALLT ni vill dela med er om.

hoppas på svar tack!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-02 17:19:59:
    och tar gärna emot adresser till fina passande dikter på internet också tack

• Svar på tråden tips och idéer till dop sökes!
  • Ea30

Hej
    vi hade dop i helgen och de e allt en del att pyssla med inför ett dop! jag skickade ut inbjudningarna i början av maj med osa 14 dagar före dopet...nu skriker Elin så jag måste gå men jag fortsätter med tips en annan gång

Ea

• Glad och Gravid

ok jag hoppas du återkommer

• kozzan

jag ska döpa i juli men det jag tänkt mig är:
    skickat inbjudningskort som jag köpt på åhlens.
    hyrt lokal
    ska duka med rosa och gult (servetter, rosor osv)
    köpa dopklänning på www.dopklanning.se
    ska beställa fototårta
    ska spela handens fem fingrar av lisa nilsson och att älska dig av shirley clamp i kyrkan sen ska jag och en av hennes gudmödrar läsa varsin dikt.

• April Mamma

Bra att du är ute i god tid.

Börja med att ringa den kyrka du vill/ska döpa i , där får du info om hur allt går till där.
    Vi fick välja två psalmer som spelades.
    (vi döpte i en liten kyrka i Dalarna så vi var "själva")
    Skicka sedan ut inbjudningar när du vet datumet. Bra är att skriva på inbjudningen om det kommer att serveras dop kaffe med tillbehör eller om det blir mat. Så att inte folk kommer dit hungriga om det serveras fika.

Ska ni ha "festen" hemma el på lokal? Om lokal så är det ju bra att även där boka i tid.

Dopklänning kan finnas att låna i kyrkan om ni inte har en egen.Hör med kyrkan i så fall-
    Ska barnet har några "faddrar" Gudmor/Gudfar?
    Även mat/fika är bra att beställa/baka i tid och om ni skall hyra lokal så kolla upp innan så att det finns "allt" där. Typ tallrikar,glas,termosar osv...

Oj vad rörigt skriver allt blev..Hoppas att du hänger med Ts.

• Grus grus

På min presentation har jag en sångtext som jag ska sjunga på vår dotters dop, men den är även jättefin att läsa som dikt! Sedan vill jag slå ett slag för Savage gardens sång "I knew I loved you before I met you". Texten i den låten passar väldigt bra att sjunga på dop. Vi har precis skickat ut inbjudningskort som vi köpte på Gallerix. Osa två och en halv vecka innan dopet.

• bubbelmaja

Vi hade gjort i ordning en mapp med en bild på Vilmer på framsidan. Sedan lade vi fram fina lappar och pennor och under välkomshälsningen uppmanade vi gästerna att skriva några ord till Vilmer. Vi berättade att vi skulle spara mappen och läsa på hans dopdagar. En del skrev lektips, en del några visdomsord, en del tackade för dopet, någon skrev på rövarspråket osv. I mappen lade vi också texterna på sånger som sjungts osv redan då så andra kunde läsa. Efter dopet lade vi i alla kort.

• Skrinda

Mitt bästa tips är att använda en "mina vänner bok" i stället för en vanlig gästbok! Jättekul!

• Glad och Gravid

roliga idéer och tips ni har ska nog göra nån liknande sån bok som folk kan skriva åt till william

och skicka ut inbjudningarna ca 2 veckor innan

*pu´ffar för mer tips och roliga idéer, kanske p inbudnings kort och tackkort ?! *

• Maysan

2 veckor innan blir lite knappt.. ta en månad innan så folk inte har bokat upp sig på annat håll.

Har ett tips på servetter. Har en beskriving på hur man viker en bebiströja av servetten. Jättesöta och uppskattade. Länk finns i mitt krypin.

På lördag är det Svantes tur att döpas. Det blir kusindop och fest i trädgården efter. Som tur är så har de lovat vacket väder

• Busfröet

*vika sevetter som tröjor
    * skicka med ett tomt blad med inbjudan och skriv att gästen kan använda det till en hälsning till barnet och spara det sen. Kan bli mkt mer personligt än en gåva.

* Läs igenom i en psalmbok hur det brukar gå till

Hoppas ni får en fin dag!

Svar på tråden tips och idéer till dop sökes!