• Pockadockan

Kärring som smiter före med barnvagnen

Idag var jag i stan. Det var full rulle med 21446087 studentflak och trafiken stog nästan still.

Jag skulle ta bussen till slussen från norrmalmstorg. Stod där och väntade i ungefär 10 minuter, visserligen inte PRECIS där bussen stannade men jag stod vid busshållsplatsen. Efter en stund kom en annan tjej med barnvagn och ställde sig bredvid mig. Bussen kommer ÄNTLIGEN och vad gör puckot! HON GÅR FÖRE!!! Hon kan INTE ha missat att jag stog där innan henne.

Självklart fanns det bara plats för en barnvagn till på bussen. Hon går glatt som om inget har hänt. Hade jag varit hon så hade jag ju självklart väntat på nästa buss om det hade varit någon före.

Jag sa till henne "du vet inte vad en kö är eller, du kanske borde ta reda på det" sen stängdes dörrarna och kvar stod jag och hade velat skälla ut henne bra mycket mer än vad jag hann.

Jag blev så förbannad så jag gick till slussen istället. Jag hade säkert fått vänta jättelänge på nästa buss pga alla studentflak som stoppade upp trafiken.

Fy faan för såna som hon!

• Svar på tråden Kärring som smiter före med barnvagnen
  • Sallisen

Jag har varit med om samma!!! Skulle ta blåbussen från Hötorget mot Centralen till för det ÖSREGNADE och när bussen kom så var det bara en plats ledig. Vi hade stått i busskuren ett bra tag i väntan på bussen och när bussen väl kom så dyker en tjej med barnvagn upp från ingenstans och hoppar upp på bussen! Där står jag utan plats helt plötsligt. Min man som gått på där fram fick snabbt hoppa av eftersom jag då inte fick plats.

Fy för dem som trängs, det är så fult! Den som stod där först har självklart första tjing! Det har hänt att man inte fått åka med, men så är det... bara att vänta på nästa om man inte möjligtvis kan fälla ihop sin egen vagn (gick ju sällan när Lilleman var bebis men oftare nu när vi bara har en paraplyvagn med oss).

Det värsta är nog att man inte kommer på något att säga, inte jag iaf! Önskar att man hade kurage nog att slita ut människan och deras barnvagn ur bussen och själv kliva på istället!

• Pockadockan

Ja en sak är det ju om det redan är fullt på bussen när den kommer. Men nu fanns det EN ledig barnvagnsplats som egentligen var MIN för jag hade väntat längst.

Jag fick iaf ur mig nått, men jag hann inte få ur mig allt innan dörrarna stängdes

• väntar o längtar

Förlåt att jag skrattar lite men det där med kö till bussen är faktiskt ett Stockholmsfenomen. Inte någon annanstans har jag sett att man köat till bussen.

Själv bor jag i Eskilstuna och det finns inte på kartan att nån ens reflekterar över att det skulle kunna finnas en kö till bussen. Snabbast persone alternativt vassast armbågar kliver på först.

Så det kan faktiskt vara någon utomsocknes som var där antingen på besök eller nyinflyttad och inte hade en susning om att den gjorde fel.

• S vali s

väntar o längtar: Så du tycker att det är helt ok att ngn tränger sig före en som har stått och väntat där längre tid

Har åkt buss runt om i landet, dock aldrig i eskilstuna och nog sjutton har det varit köande som har gällt så att det skulle vara ett Sthlms fenomen tror jag inte på.

• Pockadockan

Men va? Om man ser att någon annan stod där innan man kommer och det är fullt på bussen så är det väl klart att den som stod där först ska ha platsen. Det tillhör ju vanligt hyfs

• Laire

väntar o langtar menar (nog) lite ironiskt att ingen respekterar någon annan och visar hyft i Eskilstuna

Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan ditt eget samtycke /Eleanor Roosevelt
  • väntar o längtar

Är jag i Stockholm och mot förmodan åker buss så köar jag självklart då jag vet om att det är kösystem där.

Här hemma så står man helt enkelt inte i kö till bussen - och det är ingen som blir sur eller upprörd om någon som kommit senare kliver på först.

Det är bara helt olika mentaliteter. Men man bör också se till att ta seden dit man kommer.
  • Pockadockan

Men menar du allvar? Skulle du inte bli förbannad om nån som kom 10 minuter efter dig bara tog sin barnvagn och snodde sista barnvagnsplatsen?

• Fjuppan

Det är precis samma sak i Göteborg. Här tillåts man inte ens kliva av bussen eller spårvagnen innan alla tränger sig påSkrikandes.....man får vara glad att man hinner av innan dörrarna stängs och vagnen börjar rullaSkrattande

Svar på tråden Kärring som smiter före med barnvagnen