• Nyckelpigan80

Katten sjuk? Tips & råd tack!

Min katthona (3 år) mår inte bra.
    Hon tuggar/kräks upp fradga, håller sig för sig själv och ser allmänt sjaskig ut. Vill inte äta eller dricka. Detta har pågått sen i går kväll, kanske längre då vi var borta hela dagen och kvällen igår (hon var ute då).
    Jag har klämt på henne och hon verkar inte ha ont någonstans. Hon är kall och blöt om nosen som vanligt.
    Vet inte om det har med saken att göra, men hon slogs rejält med grannkatten igår morse.
    Vi bor på landet och hon är ute mycket. Jag har kännt efter fästingar, men inte hittat några.
    Funderar på om hon kan ha jagat en geting eller nåt och blivit stucken i munnen.

Nån som har nån idé om vad det kan vara?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katten sjuk? Tips & råd tack!
  • Majsan70

Är hon vaccinerad? Har hon tuggat i sig nåt?

Jag tycker nog att ett veterinärsbesök är befogat. Jag hade åkt omedelbums med min katt.

• Fraise

Låter som om ngt har hänt med hennes mun. Kan det ha fastnat ngt i halsen kanske? Eller blivit skadad i munnen på ngt sätt?Stackars liten. Jag skulle iaf. ta henne till vet. om det inte blir bättre snart. Lycka till!

• sheeba

Hade också åkt in för länge sedan.
    Vår förra katt fick så och vi åkte in akut visade sig vara njursvikt.
    Men det kan ju lika gärna vara att din katt har fått något i munnen, bättre att åka in de hon är ju säkert jätte stressad också så det blir bara värre.

• Ema4

Ak in med henne nu,battre an att vanta och om det inte ar nagot farligt ar det ju skont att veta det, lycka till!

• Emmi85

jag tror att hon fått något i halsen...låter som det...åk in direkt.

• Majsan70

är min katt hade tuggat i sig en dinapp till en nappflaska, så hade den fastnat i magmunnen och då kräktes hon o tuggade fradga.
    Om du tror hon har tuggat i sig nånting så säg det med en gång, så gör de en röntgen direkt o du kanske slipper xtra avgifter i form av onödig provtagning. Är det sen inte det så tar de proverna om det blir aktuellt.

• Dundermamman

Säger som de andra,besök veterinär snarast!
    Antingen kan hon ha något som sitter i halsen eller kan hon blivit förgiftad av något tex.ogräsmedel,råttgift,glykol mm.
    Hoppas att hon snart blir kry igen

• frulan

Men kära nån... ring/åk till vetten.
    Bättre det än att sitta och vänta på svar här...
    Om ett djur slutar äta och dricka samt att det kräks kan det vara allvarligt.

Lycka till

• Nyckelpigan80

Hej och tack för alla era svar.
    Måste berätta hur det gick bara.
    Ringde till veterinären i går fm, men tyvärr så fanns det bara en jour som hade fullt upp.
    I alla fall så har Lilla My piggnat till. Hon mår bra nu. Började äta igår em och har varit ute och busat idag som vanligt.
    Pratade med en bekant idag som gissade på att hon ätit en padda (?). De har visst nån typ av giftkörtlar i nacken som katterna blir dåliga av...
    Hoppas hon har lärt sig nåt nu då.
    /Pigan

• Dundermamman

Åhh,vad härligt att hon mår bra igen
    Kul att hon heter My,det kallar jag min ena hona också. Min heter Modesty Blaise i stamtavlan, men det kan man ju inte ropa efter henne

• frulan

Va skönt att hon mår bättre!

Jo, äta paddor är inte kul... visste inte att katter reagerar på samma sätt som hundar
    Vår vovve har lattjat med två stycken, slängt runt på dem och haft sig.
    Första gången låg han och tuggade fradga och saliven strömmade ur honom.
    Jag satt med en stor handduk som blev helt blöt.
    Jätteläskigt, jag satt i telefon med vetten samtidigt och de sa att det "brukade" gå bra och man behövde inte åka in.
    Andra gången reagerade han inte lika illa.

Nu hoppas jag att vovven lärt sig av sina två misstag. Nu hoppar han bara runt grodor och paddor (det KRYLLAR av dem här där vi bor) men tar aldrig i dem.

Svar på tråden Katten sjuk? Tips & råd tack!