• Bruden1

Hur ser petskyddade uttag ut egentligen??

Jag har köp sådana där petskydd på babyaffären för att vara förberedd men sen när jag kom hem så kollade jag mina kontakter.

Hur ser petskyddade uttag ut egentligen??

Mina kontakter har typ en vit bricka inne i själva kontakthålen som åker åt sidan när man sätter i en kontakt. Är det det som är inbyggt petskydd???

Häls. lilla tröga jag Räcka ut tungan

• Svar på tråden Hur ser petskyddade uttag ut egentligen??
  • Bruden1

20 klick och ingen som vet!!??

Konstigt...då kanske det är fler än jag som inte har barnsäkrat då!

• davidian

jopp..
    annars så www.google.se/search&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official

• miniGrynet

Jo, om du har såna "skivor" som man ska trycka undan med kontakten så är dom pet-skyddade!
    Det innebär att för att få ström ut så måste man stoppa in saker i varje hål samtidigt, och det är väl inte så ofta ett barn lyckas med det.

Stoppar barnet in en tex pinne i ena hålet så får den inte ström i sig, ska inte få det i alla fall om kontakten fungerar som den ska, och det borde den ju göra.

• davidian

stooop och belägg!!!!

om man stopper in något ledande föremål tex en metall pinne i ena hålet så kan man få massor med ström i sig om man saqmtidigt nuddar jord. tex dom där metallstiften som bruka sticka ut i en kontakt, eller ett element eller diskhon osv osv..

oftast långt ifrån alltid så finns det jordfelsbrytare som ska bryta stömmen då. MEN det är inget man ska lita på

• davidian

oj vad dålig svenska, glömde redigera...men ni hajjar nog ändå

• miniGrynet

Ja, jag vet inte om det du säger stämmer, men jag pratade med en elektriker om det där. och det var det svaret jag fick.
    Men det finns säkert olika kontakter oxå, som fungerar på olika sätt. Jag vet bara om dom som vi har hemma.

Men självklart är ju det aldrig en garanti för att barnen ska få hålla på vid eluttagen, såklart inte!!

• davidian

tror inte att någon låter ungarna leka med el.

men bara för sakens skull ja kan förklara lite mera.

presis som din elektriker säger så händer det inget om man bara rör vid en pol. (ungefär som att bara nudda en kontakt på ett litet 12v batteri) MEN så fort man rör vid den andra polen samtidigt så kan strömen få kontakt.(ungefär som att lägga tungan över båda polerna på ovandnämnda batter). då händer det grejjor. och när det gäller el i hemmet så fungerar jorden som "den andra polen"

• Cecci78

men i ett petskyddat uttag kan man ju aldrig sticka in något i bara det ena hålet?!

• Bruden1
    Är det så som Cecci78 skrev ovan???

Hjälp mig med fakta någon!
  • miniGrynet

Jag vet inte, jag kanske har fel som sagt...
    Men jag går på den info som jag har fått av elektrikern, som har kikat på just våra uttag.

• Cecci78

Vi har precis bytt till petskyddade uttag (en elekritker gjorde det) och jag har nu varit och försökt peta in en penna i bara ett av hålen och det går inte, det öppnar sig inte!

Sen kan jag inte svara på om det kan vara farligt att göra så som jag gjorde, men det borde ju inte vara det, vad ska man i så fall ha petskyddade uttag till? Meningen är ju att man bara ska kunna trycka in något i hålen (vanligtvis en kontakt) om man trycker in den i båda hålen samtidigt annars öppnar de sig inte.

• myskatt

Så här förklara min man:

"Du ska orka vrida undan plastbrickan bakom hålen och det gör du endast om du sticker in något exakt samtidigt i båda hålen."

Vi tänker inte sätta extra skydd i redan skyddade kontakter.

Mullig mamma till Tilde ♀
  • miniGrynet

Det var lite så jag menade, att om barnet försöker med en pinne i ett av hålen så går det ju inte...

• Flissi

Läste tråden & frågade elekriken(en kompis)  som satt in våra "petsäkra" kontakter & han säger helt klart att det är som ni skriver ovan, Det ska in två stickor/pinnar/saker/föremål samtidigt annars ska den vita pluggen inte öppnas. MEN att man aldrig kan garantera vad barn lyckas med & petar de för mkt så kan det i allra värsta fall hända att plastgrejen går sönder den är ju som han säger inte gjort av bly direkt så med "våld" kan det gå att få in ett föremål i ett hål & då kan man ju hålla i nåt ledande & få ström i sig.

Tycker man inte att det räcker med "petsäkra" kontakter får man ju sätta in en kontaktpluggg oxå! 
    Som han säger kan man ju aldrig vara 100% säker när det gäller el om man inte bor helt strömlöst!  

• Vem vet

Ot
    Men jag blev så fnissig att jag bara måste berätta vad jag läste som rubrik...

Pestsmittade uttag.....

Jag satt en stund och funderade på vad man skulle med dessa

Svar på tråden Hur ser petskyddade uttag ut egentligen??