Kållåda? Goda recept? Japp!!!
Har lagat kållåda "på höft" ett par år nu. Men nu vill jag gärna ha era kållåde-recept?
Please...
Kram // Jenny
Har lagat kållåda "på höft" ett par år nu. Men nu vill jag gärna ha era kållåde-recept?
Please...
Kram // Jenny
*Plutt, plutt* Jag vet att ni har goda recept!
Jag gör en lösare köttbullesmet, steker kålbitar med mkt smör/margarin o sirap sen geggar jag ihop den stekta kålen o färsen o kastar in i ugnen
Du använder inte sirap då? *sött och gott*
Jo sirap är ett måste men det skrev jag, läs en gång till
Nina77--> Jag borde kanske kolla synen.
käkar man med potatis och lingon som när man käkar kåldolmar?
har blivit vansinnigt förtjust i kål sen jag ble "på smällen" .
Finns det fler recept?
Kan man få ett komplett recept?
Jag vet inte ens vad kållåda är för något!
E det samma sak som kålpudding?
Låter som kålpudding!? Det ska jag ha idag! Gott!
Guldlock74---> Vi äter kållådan som den är, det är ju ris i den ändå.
Jennie---> Letade efter recept men hittade inte så´nt som vi har lagat. Vi har ju liksom lagat på höft. Men om jag får fundera ikväll när jag kommit hem tillbaka så ska jag nog kunna skriva nå´t slags recept till dig.
plupptrollet---> Jag har ju ingen aning om vad kålpudding är. (Skyller på att jag är finne)
Kålpudding, är det inte ris i sånt?
Jag kör iaf en köttbullesmet som finns i alla kokböcker men gör den lite lösare kryddar den med salt o peppar.
Steker riven/skuren vitkål i en massa flott o vräker på sirap efter smak o tycke, steker tills kålen blir lite lagom mjukt o sen geggar jag runt kål o smet i en gratängform in i ugnen ca 200 grader i 40min eller nåt, pensla några ggr med den vätskan som blir i formen medans lådan är i ugnen eller ta smält/flytande margarin.
Serveras med potatis, lingonsylt o gräddsås men jag brukar göra en kaloribomb till sås o göra på stekskyn som blir från kålen, sååå gott o sååå hungrig jag blev nu
Villes mamma....jag är oxå finne o mamsen min brukar göra låda med ris men jag gör Nina style o det funkar det med
Jag mosar kokt potatis med mjölk i min köttfärs, inget ris!
KÅLLÅDA
Det här behöver du:
(4 portioner)
3/4 st kålhuvud
2 msk sirap
1/2 msk ättika, 12%
salt och peppar
2 st finhackade gula lökar
1 dl kokt ris
1 st ägg
2 dl mjölk
500 g blandfärs
1 msk sirap
salt och peppar
Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka kålen i grova bitar. Bryn kålen, lite i taget, tills dess att den mjuknat och fått en gyllenbrun färg. Smaksätt med sirap, ättika, salt och peppar.
Blanda ihop löken, riset, ägget, mjölken och färsen till en smet. Smaksätt med salt, peppar och sirap.
Lägg hälften av kålen i botten på en ugnsfast form. Lägg färsen i ett lager ovanpå och avsluta med att lägga resten av kålen överst. Låt kålpuddingen bakas i ugnen i ca 50-60 minuter. Kontrollera med en kniv att färsen är fast.
Servera med lingon som tillbehör.