• Memoria

Hjälp. min ros blir uppäten av bladlöss!

När jag tittade till min lilla ros idag är den angripen av massvis av bladlöss. Vad är mest effektivast för att få bort dem? Kommer min ros att slå ut när de varit där om jag får bort dem.

Tackam för alla förslag!!

• Svar på tråden Hjälp. min ros blir uppäten av bladlöss!
  • beckisen

blanda vatten och diskmedel och spraya på... spraya lite då å då tills dom är borta. Funkar utmärkt

• Trynträ

Det finns bladlus medel att köpa i affären som man kan blanda ut med vatten.

• Memoria

tack. Det skall jag testa med. Tror ni det är någon fara för rosen? KOmmer den blomma ändå?

• beckisen

nä då den klarar sig säkert... det har mina gjort iaf...

• Trynträ

Jadå. Jag tror nog den kommer att blomma. Det är väl mest att bladen kan se lite krulliga och ljusgula ut eftersom de suger ur näringen ur bladen.

• Jennie076

Jag har hört att vatten o gulsåpa tar bort löss... men jag har aldrig provat.

• ÄngelBängel

I boken "din trädgård" rekomenderas:
    - Kallt vatten från trädgårdsslangen
    - såplösning med koncentrationen 2-5% flytande såpa (starkare gör att bladen kan brännskadas)upprepa 2-3 ggr.

• Crappy

Jag fick rådet att nypa ihjäl alla löss man ser av en trädgårdsmästare

• Storm07

Min ros hade också bladlöss, men jag tog kål på dem en gång för alla genom att spruta busken med Pyrexspray. Inte så miljövänligt, men det tar garanterat kål på alla bladlöss! Såpvatten dödar inte lössen, det göra bara bladen så hala att lössen inte kan klättre upp igen.

• Memoria

jag har gått och köpt lite insektsgift jag också som jag sprayat på rosen. Hoppas att det hjälper... Märkte att såpavattnet inte gav så stor effekt.

Får vänta och se om rosen slår ut.

• OZgirl

Kallt vatten från vattenslang, relativt "hårt" tryck, ska ha ihjäl lössen eller åtminstone spola bort dem. Du måste träffa lössen direkt, så spruta på och under blad och knopp!

Löss dör av det, antingen vattnet i sig eller av fallet. Har jag hört.

Serenity now ! Hoochie mama !
  • VIXIE

Min farfar gjorde ett eget bladlusmedel på nässlor och vatten.Han lät nässlorna ligga i ett par dagar och sen sprayade han det på rosorna,vet inte vad det kan vara som hjälper för mig veteligen blir det bara kvävegödsel men han hade aldrig några löss på sina rosor...

Vixiepixie flying high on love...
Svar på tråden Hjälp. min ros blir uppäten av bladlöss!