• Smulan

Rosslig 9-mån, tips önskas

Min son, 9-mån, har sedan i onsdags varit väldigt rosslig i halsen. Han har lite svårt för att hosta så att det släpper, men ibland lyckas han. Han har ingen feber men är lite snuvig. Äter och dicker som vanligt.

Vi har höjt upp huvudänden på sängen och har gett honom näsdroppar. Vi har försökt ge honom varm klar vätska att dricka men det vägrar han. Vad kan vi mer göra för honom???? Är det någon som har något tips????

• Svar på tråden Rosslig 9-mån, tips önskas
  • lövet2

Ammar du? I så fall, amma ofta!
    Annars kan du ge sockervatten (socker löser slem). Blir det värre får du ringa doktorn. Alla bra hostmediciner för babysar är på recept ....

• Smulan

Ammar inte. Känns inte så bra att ge sockervatten, man har väl lite fobi för socker... men vist måste man prova dom tips som man får. Har du något "recept"?

• lövet2

Jag kokar bara upp vatten och sätter i "lagom" med socker. Det är inte så himla noga med mängden, utan huvudsaken är att det är riktigt socker. Riktiga hostmediciner är absolut inte nyttigare än socker! Fast ibland behövs de ändå ....

• mammapåheltid

en annan sak som du kan testa e ett gammalt sätt som man gjorde för... har själv använt det på barnen med gott resultat. men måste säga att jag själv inte trodde på det förren jag själv testade på mig. (innan jag fick barn) du tar vanligt smör (alltså riktigt smör) finns att köpa i små packet. som du brer på en linne lapp typ en bit lakan som du har klippt itu. bre på smör där som en smörgås. sen andas du på det lite så det blir lite varm sen lägger du det på bröstet på barnet o sen pyjamasen. barnen kommer att lukta som apa dagen efter men det tvättar man ju bort. barnet får både sov ro o sen losnar slemet.
    lycka till

• Smulan

Mammapåheltid - är det sant??? Jag sitter här och småskrattar när jag läser vad du skrivit. Låter helknäppt Men det är väl oxå värt att prova. Ofta funkar ju dom där gamla konstiga sätten. Jag tror jag provar sockervattnet först (socker och vatten har vi hemma) så kan jag gå på smörvarianten i morgon. Helt underbart tips!

• mammapåheltid

japp det e sant jag lovar men det måste vara riktigt smör.... trodde det inte själv va sant förren min kära moder gav mig en sån lapp o jag va 16år då menade på att hon va dum i huvudet... skulle ju ALDRIG hjälpa.... jag hade bronkit just då o min sömn va störd plus att det lossnade inte... men hon gav sig inte... så tillslut fick jag den där lappen... jag lovar dig jag somnade direkt o dagen efter så lossnade det. så det har jag använt mycket på mina barn. det där med socker lösning va nytt har jag aldrig hört men det ska jag ha i bakfickan... *skratt*

• Emsibusan

Vill bara komma med ett inlägg.. Att de "hostmediciner" som finns för bebisar (alltså de man får på recept, typ bricanyl,mollipect) inte alls tar bort hostan..
    Anledningen är, har jag hört, att man inte ska ta bort hosta på bebisar eftersom de måste få upp slemmet..
    Och eftersom så små barn inte har samma förmåga att självmant harkla sig o få upp slem som vi vuxna så måste alltså hostan finnas kvar..
    Däremot är de medicinerna slemlösande och bricanylen vidgar luftrören så att det blir lättare att få upp slemmet..
    Vår Rasmus har varit hostig till och från sen i mars
    Men det blir mycket bättre om man höjer fotändan och sånt som ni tidigare har tipsat om..
    Men som sagt, själva hostan är svår att få bort sådär bara..

Svar på tråden Rosslig 9-mån, tips önskas