• Svar på tråden Vad tror ni om detta...? Skiathos, Greklad
  • saralways

Hej!
    Har jobbat som reseledare i fem år och då bl.a 6 månader på Skiathos.
    Supermysig ö! Den är jätteliten men det finns ändå allt man behöver på semestern. Ett centrum med en huvudgata där man kan shoppa eller äta på mycket bra restauranger och caféer, (bl.a flera svensk-ägda) huvudgatan mynnar ut i hamnen där man kan strosa runt bland ännu fler "mat-ställen", titta på båtar eller besöka stadens borg. Här finns även nöjes-centrum med flera bra pubar och diskotek.

Det finns 69 st stränder på denna lilla ö! Det är små och stora badvikar överallt.. Sen finns det bara 2 mil asfalterad gata på hela ön, (den är inte stor som sagt!) så vill man hyra moped, cykel eller bil så går det snabbt att ta sig runt!
    Bussresan till hotellen från flygplatsen tar ca 3 minuter..!

Det är en otroligt vacker ö, väldigt grön och fin, många greker har Skiathos som sitt favoritresemål. När jag jobbade där kände jag att det var ett ställe som jag själv ville åka på semester till i framtiden.
    Hotellen är ofta familjeägda, dvs väldigt trevlig personal!

Kuperad natur, mycket backar och berg, flera hotell ligger högt upp, jag gick ner 7 kg utan att ens tänka på det när jag var där, bara av allt cyklande mellan hotellen..!

Som du förstår tycker jag att det är ett utmärkt resemål..!

Hör gärna av dig om du har fler frågor..
    Kram Sara

• Heroine

Jag har bott på Skiathos Palace, för två år sedan.

Poolområdet är jättefint. Själva hotellet har väl inte jättehög standard, men det är skönt att det är AC i rummen.

Bra med Skiathos: Mysig stad, fina stränder, restaurangen Bonaparte, hundhem så man slipper se en massa "synd-om-hundar" på gatorna.

Mindre bra: Mkt folk på stränderna (om man inte letar efter en mindre) och inte så mkt att se på ön.

• Faster M

Tack för svaren. Nu har vi betalt in och hoppas på en skön och välbehövlig semester!

Kram på er!

• Who am I

åhhh!!!! Nu ska även vi boka en resa till Skiathos! Lät underbart!

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • Faster M

Va roligt! Hoppas ni får det lika skönt som vi ska ha!

• Who am I

det hoppas vi med

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • MSI

Jättefin ö men ta med en bärsele eller liknande. Det är MKT trappor.

• Faster M

MSI - Tack för tipset! Ska nog ta med en sån där bärstol som man har på ryggen. Det är nog som sagt en bra idé.

• emma1974

åhh, bara jag läste rubriken blev jag glad!! skiathos är världens vackraste ö, försök ta er runt och kika på de vackra stränderna och klostern.

ni kommer inte att bli besvikna!

• MSI

Förresten har det en väldigt speciell landningsbana. Kort och med vatten på bägge sidorna så inbromsningen efter landning kan bli ganska hård. Så håll i barnet lite extra då.

Inflygningarna kan annars vara rätt så skoj att kika på då de kommer flygandes på ganska låg höjd över vattnet förbi staden (om man nu är road av sådant)

• Mrs Smith

Jag älskar Skiathos, har varit där flera gånger med min familj och nu senast med min sambo. Ni kommer inte att ångra er. Dessutom är alla stränder långgrunda sandstränder vilket ju är barnvänligt. I september kommer det inte att vara så mycket folk heller.

Jag skulle också tipsa om banana beach. Bortre delen av stranden är visserligen en nudiststrand, men den är helt underbar och när vi var där var det inte så farligt faktiskt.

• Äppelpaj

Jag avskydde Skiathos, men det beror nog på att vi var där i augusti när även grekerna och italienarna hade semester. Det var stökigt, illaluktande och allmänt otrevligt. Nu anklagar jag naturligtvis inte alla greker och italienare för att lukta illa, men just de som besökte Skiathos i augusti 199nånting var inte helt rena. Ön i sig var fin, men jag gillade Skopelos, grannön, bättre.

Ja just det, vi råkade lägga oss på nudiststranden av misstag. Oj oj oj! Rodnar fortfarande vid minnet...

• Faster M

Tack för alla svar!!!

Nudiststränder ska vi nog försöka hoppa över... men som vi längtar nu.

Äppelpaj - Hoppas alla de greker och italienare som luktar illa har slut på semester i september...

• MSI

Det är lättare sagt än gjort att hoppa över nudiststranden... Även vi hamnade där av misstag

Svar på tråden Vad tror ni om detta...? Skiathos, Greklad