• Dopup

Kyla öl eller hålla kyld

Jag ska ha fest till helgen och skulle då behöva ha ett smidigt sätt att hålla ölen som jag ska bjuda på riktigt kall utan att ha tillgång till kyl.

Det är 120 33cl som ska hållas kalla. Har tänkt lägga en massa påsar med is i en balja och lägga ölen där i.

Någon här som har tips på ett smidigare sätt?

• Svar på tråden Kyla öl eller hålla kyld
  • davidian

låter vettigt
    fukar bra med valigt kallvatten ifrån kranen, alt rinnande vatten

iofs så smälter is och ölen blir varmare men se till att folk dricker ordentligt i början så att alkoholhalten ökas i samma takt som isbitarna smälter så tar det nog ut varandra :)

• Erasmus

Ja..kall öl är NOG så viktigt men jag har nog tyvärr inget smidigare sätt än det du tänkt ut..dvs balja(or) - eller badkar med kallt vatten&isbitar - stora mängder(!)is i.

Fan..blev ju ölsugen nu!! Nå..hoppas det löser sig&festen blir trevlig!

Frid/E.

• Lajm

Smidigast är att ha en stor låda. Helst en sådan där som kött och fisk fraktas som är av frigolit och som kommer med ett lock. Vi brukar lägga ett lager is i botten och sedan plast, mer is och sedan ölen. Går bra att dra ner ett 100-tal pilsner i en sådan låda. Toppa med lite is och på med locket.

Tänk bara på att med is så riskerar ölen att bottenfrysa efter ett par timmar.

För att slippa hålla på med ispåsar, köp is från McDonalds eller liknande eller prata med en butik med fiskdisk i närheten om ni får köpa industriis av dem. 10 kg brukar kosta mindre än två paket ispåsar...

• Dopup

Lajm: Tack för tipset! Fick tag på i hos fiskbilen för 20 kr / 15 liter.

• Fred

Tjena! Åk nu till närmsta AGA depå (gas leverantör) och köp (få) några påsar kolsyre snö.

saken är biff..

• Noctem

Om man är nära en sjö eller annat vattendrag kan man lägga allt i säckar och kyla direkt i sjön. Svenska sjöar är som bekant kalla som fan :P

• NiklasG

Tsss... Inte är alla sjöar kalla. Vi hade ju hela 7 grader plus på 30m djup i söndags Och det är ju faktiskt varmgrader..

• g0mer

Fred, kolsyre snö? Smälter det sakta eller nått?!

• davidian

vet inte riktigt om jag skulle vilja stoppa ner handen i en bytta med kolsyre snö ( -78 celsius ). inte änns för en öl

• Jahapp

Äntligen engagerar vi oss i något viktigt!!! Detta är vad vi killar är bra på!! Att tänka ut bra lösningar på stora problem!!

• Lillalillenspappa

Ja det känns skönt att dom viktiga frågorna kan averkas här i pappagruppen.

Jobbigt under sommaren då man ska hålla ölen kall men när värmen ute är olidlig. Borde ingen uppfinna självkylande ölburkar?

• Fred

kylning av ÖL är super viktigt ju :D

klart man inte ska köra ner handen rakt ner i -78 c för bövelen, man behöver ju inte toppfylla ett badkar med snö. ta lite gran bara så kan man pytsa i när det behöves.
    med dim efekt och topp kylning är det det bästa sättet tycker jag, men vad vet jag min arma stackare.

• Planet Bob

Det jag vet är för effektivaste kylning så ska man blanda is och vatten. Nyttja ett badkar och fyll upp! Klappat och klart.

Dåligt ölsugen man blev nu! Det blir en sväng till apoteket efter jobbet!

• Litrocs

Jag har en kompis som hade fest utomhus förra året. Han lånade undarnas uppblåsbara plastpool och hällde en massa is i den, och vräkte sen ner en massa plattor öl. Funkar strålande

• Ruskprick

en pissljumen öl är ändå en öl...ju längre kvällen lider kommer ingen att bry sig om att ölen blir varmare...

Svar på tråden Kyla öl eller hålla kyld