Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

Lisapunktse skrev 2006-06-06 13:03:46 följande:
    Tycker att betyg är skitkass.förresten börjar man på högstadiet i 6:an.
    öhva? Sen när då? Jag gick då i mellanstadiet tills jag började 7:an.

7:an tycker jag vore mest logiskt, 8:an är helt knasigt då har man bara 2 år på sig att läsa ikapp
    // Pejgan
  • uniMog

jaså? vad knasigt.. varför?

// Pejgan
  • uniMog

och i så fall ändrar jag mig och säger 6:an

// Pejgan
  • uniMog

eg tycker jag man skulle ha en form av nivåer istället. en grundnivå som alla ska nå upp till och sen extra nivåer för dem som vill/kan bättre. men det är ju bökigt med lärare och så, då måste det till mer interaktiv it-undervisning.

Tex matte, alla ska lära sig upp till en viss nivå och sen får man läsa utöver det och får alltså inget betyg utan bara godkända nivåer (som matte a,b... idag fast i alla ämnen)

// Pejgan
  • uniMog

venus, fast om man hade mer individuell utbildning som jag beskrivit ovan skulle det inte vara något problem förutsatt att läraren har kunskap som täcker hela gruppen.

// Pejgan
  • uniMog
    Lisapunktse skrev 2006-06-06 13:26:10 följande:
    fast nu när jag tänker efter, så var det kanske visst ändrat..Den killen jag snackade med sjkulle börja 1:an då.Ja jag vet inte men jag började högstadiet i sexan iallafallOch varför j inte gillar betygsystemet, är pga tex MINA poäng som inte är överdrivet bra, men inte för att jag har svårt för skolan utan för att jag sket i det.Jag är faktiskt jävligt smart
    Japp det finns många väldigt smarta som inte har bra betyg och många rätt dumma som fått bra betyg men som samhället ser ut idag så kan man ju fråga sig hur smart det är att strunta i betygen egentligen?
    // Pejgan
  • uniMog
    Venus skrev 2006-06-06 13:30:46 följande:
    Pejgan, ja det skulle kräva mycket mer av lärarna. Själv tycker jag att klasserna ska bli mindre och fler lärare plus hjälplärarna tillbaka.
    japp det tycker jag också! små klasser, mer lärarstöd (i någon form. både för de som har svårt och de som vill gå fortare fram), mer individualiserad utbildning och helst fler specialämnen tidigare ( jag vet.. önskedrömmar...)
    // Pejgan
  • uniMog
    Dr Cox skrev 2006-06-06 13:33:55 följande:
    Pejgan, jag har samma system som du utformat i min skalle. Svårt i praktiken kanske men en ypperlig idé! Ska vi starta parti?
    haha politiker är något jag aldrig kommer utsätta mig för att bli
    // Pejgan
  • uniMog

skulle eg vilja ha nivåklasser och inte åldersklasser men det skulle kräva enorma resurser

// Pejgan
  • uniMog

fast eg. är det väl inte svårare i religion. MAn kan ju ha en kurs för kristendom, en för buddism etc etc. Om det sköts interaktivt behöver man ju bara centralt ta fram kursmaterial som eleverna (och lärarna) får följa.

// Pejgan
  • uniMog

slutbetygen (som de var på min tid tror inte de är så längre?) påverkades ju tyvärr av betygen under tidigare årskullar eftersom de skulle vara en sammanställning av alla åren. Det ledde till att jag tex fick 4:a istället för 5:a i vissa ämnen pga att jag hade haft 3:a i 7-an..

Logiskt? Näe...

// Pejgan
Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?