När tycker du barn ska få betyg i skolan?
7:an tycker jag vore mest logiskt, 8:an är helt knasigt då har man bara 2 år på sig att läsa ikapp
jaså? vad knasigt.. varför?
och i så fall ändrar jag mig och säger 6:an
eg tycker jag man skulle ha en form av nivåer istället. en grundnivå som alla ska nå upp till och sen extra nivåer för dem som vill/kan bättre. men det är ju bökigt med lärare och så, då måste det till mer interaktiv it-undervisning.
Tex matte, alla ska lära sig upp till en viss nivå och sen får man läsa utöver det och får alltså inget betyg utan bara godkända nivåer (som matte a,b... idag fast i alla ämnen)
venus, fast om man hade mer individuell utbildning som jag beskrivit ovan skulle det inte vara något problem förutsatt att läraren har kunskap som täcker hela gruppen.
skulle eg vilja ha nivåklasser och inte åldersklasser men det skulle kräva enorma resurser
fast eg. är det väl inte svårare i religion. MAn kan ju ha en kurs för kristendom, en för buddism etc etc. Om det sköts interaktivt behöver man ju bara centralt ta fram kursmaterial som eleverna (och lärarna) får följa.
slutbetygen (som de var på min tid tror inte de är så längre?) påverkades ju tyvärr av betygen under tidigare årskullar eftersom de skulle vara en sammanställning av alla åren. Det ledde till att jag tex fick 4:a istället för 5:a i vissa ämnen pga att jag hade haft 3:a i 7-an..
Logiskt? Näe...