• Lennica

Ögonfärg

Jag har bruna ögon (min mamma har blå, min pappa har bruna) och min man har blå ögon, ena ögat har en liten, liten brun fläck (hans mamma har blå, hans pappa har bruna).

Har alltid trott att brunt dominerar. Men våra flickor har blå, den yngsta klarblå och den äldsta blå fast lite, lite brunt i.

Nu väntar vi barn nr 3 och vad tror ni?
    Kommer vi någonsin att få ett barn med min ögonfärg, dvs. brun???

• Svar på tråden Ögonfärg
  • pippalotta

Jag tror att även d tredje barnet kommer bli blå ögt, ja tror faktiskt att barnet får d mamma har för, min moster har blå ögon å hennes man bruna men båda barnen e blå ögda. men d behöver ju inte bli så men d verkar iaf som om d e störs chans att d blir blå.
    lycka till me den tredje putten :D
    kram

• Erik

Jag har bruna, mamma blå, pappa bruna, mina syskon och syskonbarn bruna. Från gubbens sida har alla blå ögon. Vår son fick också blåa ögon. :) Om brunt var dominerande så skulle väl alla ha bruna ögon! :)

• phoebs

En bekant till mig har en son med riktigt blå ögon. Mamman har blå, men pappan är algerier, med svart hår och riktigt mörkt bruna ögon. Jag var helt övertygad att sonen skulle födas med bruna - men icke.

• Pneu

Erik - Det borde väl vara svårare, rent genetiskt sett, att det blir tvärtom - föräldrar med blå ögon som får brunögda barn? Det har ju säkert också hänt, eftersom det där med ärftlighet inte riktigt är så enkelt som det verkade i högstadiebiologin %)

Lennica - om ni håller på tillräckligt länge, så lär ni nog få en liten brunögd knodd, men om det blir den här tredje gången kan man bara gissa om :)

• hellgren

Hmm jag förstår verkligen inte detta, vad dominerar? Min mamma har bruna, min pappa har blåa, min bror fick bruna och jag fick GRÖNA!! Min sambo har blåa och vårt barn kommer få?? Någon som kan hjälpa mig reda ut? :P

• monica75

Vi väntar med spänning på att få se vilka färger vår tredje pojke
    har. Min man är mulatt väldigt mörk mulatt med svart hår och bruna ögon. jag är blond med blåa ögon. Alla verkar tro att våra barn ska bli mörka eftersom brunt ska dominera.
    Vår första är lite mörk i hyn, brunt hår och svarta ögon.
    Vår andra är en riktig lintott med blåa ögon, men det var han som hade värdens colaste afrokrull som 1 åring. Nu är det bara lite lockar kvar.
    Fick många frågor om det var brevbärarens pojke.
    Så nu får vi se hur den här gossen ser ut.

• LizahSinnett

hmm om jag minns det rätt från gymnasiet så är väl brunt dominant, men om en brunögd förälder har blå ögon hos sin föräldrar så bär denne med sig det blå anlaget vilande.. DÅ kan man få blåögda barn, fast med mindre procentuell chans.. äsch.. jag fattar ju knappt själv vad jag säger..

• Erik

I många familjer där ena föräldern har bruna och den andra blåa ögon kan det bli 50/50 bland barnen. Jag känner en familj där två av barnen har blåa ögon och två bruna. :)

Nej, det är inte enkelt med gener och sånt!

• marmelade

Om båda föräldrarna har anlag för både brunt och blått är det 50% chans att barnet får blå ögon och 50% chans att det får bruna är vad jag läst.

• Stumpegrisen

lizahsinett

helt riktigt. man har tva anlag antingen bla/bla, brun/brun eller bla/brun.
    Brun dominerar over bla, sa det racker med ett brunt anlag for att man ska fa bruna ogon.

Min mamma har bla ogon, min pappa bruna (med ett blatt anlag fran farmor). Jag fick bruna ogon och min bror bla.

Hoppas det blev lite enklare nu

• Gosan78

Min pojke hade blå ögon fram till att han var 2,5år. Då blev de först grågröna och nu bruna. Så ibland tar det tid innan den bruna färgen tar över. Min man har bruna och jag blå. Kram

• Helmus

Eftersom du har ett blått anlag (från din mamma) och uppenbarligen måste ha ett brunt från din pappa (eftersom du har bruna ögon) och din man har två blåa (eftersom det bruna annars skulle göra även honom brunögd) så torde chansen vara ungefär lika för att få ett blåögt resp ett brunögt barn för er del! Med lite grundläggande genetik (typ högstadienivå) så kan man väl grovt säga att chansen är 50/50. Om barnet ärver det ditt bruna anlag så blir det alltid brunögt, ärver det ditt blåa så blir det blåögt.

Väntar på bebis, BF 31 juli
  • Lennica

Ja hörreni, det blir spännande att se! Som om det spelar någon roll...

Min pappa säger att jag var blåögd en vecka innan den bruna färgen kom fram.

• hello73

jag har bruna ögon o min man blå, hela hans släkt har blå ögon, på min sida så har min mamma o alla bakot där blå, min pappa hade bruna o även där bakåt.
    jag har tre pojkar o två av dem har blå nr 1 o 3 men tvåan har mina bruna ögon vilket e kul för hen e den enda i släkten som fått bruna av mina kusin barn. väntar nr4 nu o hoppas att denna oxå kan få bruna.

• killmamma

Jag har blå ögon, sambon har bruna men han har dock blått anlag i sig eftersom hans mamma har blå och hans pappa har bruna.

Vår första son har blå ögon och den andra bruna. Så nu får vi se vad tredje får...

• mamme

Hej jag har blå ögon och pappan bruna
    1:a barnet bruna ögon
    2:a barnet blå ögon
    3:e barnet blå ögon
    4:e barnet?? får vi veta i november.

Min sambos syster är lika mörkhårig och brunögd som min sambo, deras tre barn är blå ögda.

• styrdalen

En väninna till mig är blond och blåögd, hennes man svarthårig och bruna ögon. De har tre barn: barn 1: blåögd, blond; barn2: brunögd, svarthårig; barn3 blåögd, blond.

• estrell

Brunt är dominant, MEN eftersom ni båda bär på ett blått (b) och ett brunt (B) anlag så är chansen lika stor att ni får blåögda barn som att ni får brunögda barn, om jag inte minns fel i hur det ser ut i genetiken, resultatet av er borde ju bli:

Mamma pappa

B b B b
    B b Sen korsar ni dessa och frågan är

bara om det inte blir 75% blå (b) och 25% brun (B).

Svar på tråden Ögonfärg