• Lilldetta

Dataproblem

Hej! Finns det någon härute som kan hjälpa mig.

Jag har 2 datorer hemma. Min och dotterns. Vi har comhem som lev. Vi har även en router Netger WGR614v6. Det har inte funkat så där jättebra men hjälpligt. Vi har fått starta om comhems modem och routern ett antal ggr.
    Men nu har det skurit sig helt!!!
    Jag kommer ut på min dator både bara genom modemet och via routern. Men så fort dotterns dator kopplas på så skär det sig. Går inte att surfa alls då.

På hennens kommer vi ibland ut via modemet, men dock inte jämt.
    Har kollat att henens nätverkskort funkar.

Har suttit med comhem i telefon ett antal timmar och så även med Netgear. De kan inte hjälpa mig.

Kan nån av er göra det? Håller på att bli tokig av det här för att inte tala om dottern!

tack på förhand

• Svar på tråden Dataproblem
  • Lilldetta

Ok, vad är då en hubb? Och hur får man den att förstå att vi ska dela på uppkopplingen?

• Lilldetta

Det är en router - en trådlös sådan. Men vi använder kabel. Har ingen trådlös dator.

Tycker att allt är så konstigt när den har funkat innan.

• Lilldetta

När jag har pratat med Netgear så har vi kollat att alla inställningar var riktiga. Det enda som jag dock ändra var medietyp från 10 halvduplex till automatisk avkänning. Tidigare stod den på 10 och då fungerade den ½ dant och nu inte alls - på hennes vill säga.

• Lilldetta

Tyvärr så har jag ingen datakunnig i närheten? Har ringt com hem och de säger att det att det måste vara i datorn felet ligger. Det står att jag är ansluten men jag kommer inte ut.

Får väl göra ett nytt försök i morgon igen och ringa dem. Det är ju så jäkla träligt att först sitta i kö ½ timme - 45 minuter och därefter prata med någon som försöker allt i minst lika långt tid, för att inte få det att funka. Hopplöst värre!

• Lilldetta

Flashat om routern? Synd att allt kan vara så enkelt när man ändå inte förstår nått av det.

• Lilldetta

Nä, inte ger jag upp i första taget. Jag har ju betalat för eländet så då ska det ju funka. Men man blir ju så less emellanåt.

tack för att ni har försökt att hjälpa mig i allafall.

• Lilldetta

En fundering - jag skall väl inte behöva köra installationsskivan för routern på båda datorerna??

• Lilldetta

Vi har ett modem från comhem som är kopplat till routern. Sladden från routern till min dator och därefter en sladd till min dotters dator.

• Lilldetta

Jag har iof flera portar på routern. Men jag hänger inte riktigt med. Tänkte du då att den sladd jag har till routern som går till min dator skall kopplas till modemets uttag?

• Lilldetta

Så här är det.

Till modemet (från comhem) hör 1 kabel (en grå). Till routern hör 1 kabel (en blå).

Den blå kabeln stoppas in i datorn och routern. Den grå stoppas in i modemet och i en port i routern. (internetport).

För att koppla till dotterns dator kopplar jag en kabel från hennes dator till routern.

• Lilldetta

Vad jag kan se så sitter de likadant. Men hur gör jag för att få bort plasthöljet över dem så att det syns bättre?

• Lilldetta

Kunde just tänka mig det. Såg så ut. Men som sagt. Alla kablarna verkar då sitta likadant.

Svar på tråden Dataproblem