• Jagi

Vad ska man göra med hummus?!

Jag hade tänkt försöka mig på lite arabisk mat. När jag läste i recepten hittade jag sådana saker som, hummus och Baba Ganouj.

Båda två låter väldigt gott, men vad sjutton ska man servara till det?
    Fisk, kyckling, kött, sallad, eller någon speciell maträtt?

Jag har inte en aning men skulle gärna vilja göra hummus för att se om jag gillar det. Samtidigt känns det ju dumt att göra det om jag inte vet vad jag bör äta till?
    Någon här som brukar äta hummus och/eller Baba Ganouj och kansk svara?

• Svar på tråden Vad ska man göra med hummus?!
  • MammaSara80

Kör man typ med en stavmixer eller?

• Mickis74

Ja, fast det blir rätt tungt....jag gjorde det sist o fick slita rätt bra.

• arianne03

Hummus är den klassiska kikärtsröran från Mellanöstern. Den är toppen att doppa t.ex. morots- eller gurkstavar i på en buffe med plockmat.

Till hummus för 5-6 personer behövs:
    1 burk kokta kikärter
    3 msk fin olivolja
    1-2 pressade vitlöksklyftor
    (2 msk tahina, sesampasta)
    1 tsk mald spiskummin
    saften av 1/2 - 1 citron
    lite, lite kajennpeppar
    1/3 tsk paprikapulver

Koka kikärter eller, enklare och framför allt snabbare, köp färdiga på burk. (Häll i så fall ärterna i ett durkslag. Spola igenom kikärterna under kallvattenkranen så att du får bort eventuell burksmak. Låt sedan kikärterna rinna av.)

Mixa ärterna i en matberedare tillsammans med olivoljan. Blanda i vitlök, spiskummin och eventuellt även tahina. Smaka av med citronsaft, lite i taget. Smaka av ytterst försikigt med kajennpeppar (kanske bara 1 krydddmåt). Bred ut kikärtsröran på ett fat, ringla gärna över lite extra olivolja och dofta över paprikapulver. Servera med morotsstavar, gurkstavar, selleristavar och oliver.

• Isolde

Nej, hummus ska vara slät och inte ha några bitar i sig. Däremot kan man välja att göra den fastare eller lösare (med hur mycket olja man har i). Jag brukar göra en fastare variant som jag använder som pålägg – hur gott som helst!

Både hummus och baba ganouj passar jättebra som dipp och som tillbehör till t.ex. grillat. Recept finns på t.ex. Tasteline.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • micki

ok men nu är jag oxå förvirrad. Jag frågade min egyptiske man vad det var han åt. Han sa hummus. Jag frågade om det stämde då jag trodde det var smet men han sa att jo de var hummus. bild i mitt galleri. Kika gärna in.

Han kan väl inte ha så himla fel? Det borde väl finnas fler sorter. det borde det vara..

Det smakade iaf kikärtor..dock inte vitlök

• MammaSara80

Kollade på bilden och det ser ut som rostade kikärter, det är gott. Det har jag provat....

• MammaSara80

arianne: tack för recept ska prova vid tillfälle...

• arianne03

Micki, fast bilden visar ju bara själva kikärtorna - det står i receptet att de ska mixas

Men kanske heter kikärtor just hummus också på nåt annat språk?

• Ruby

Vet inte om kikärtor möjligtvis kan heta hummus på något språk men tror den vedertagna betydelsen är kikärtsröra. Enklast är att köpa Zetas kikärtor på burk och använda receptet som följer med. För mig blir det åtminstone av att jag gör det då.

Nu finns det färdig hummus att köpa även i svenska matbutiker, vi har på Konsum i min lilla kommun.

• Lady Java

Jag brukar äta hummus till lamkotletter, ris, tomatsallad och goda oliver. *hungrig nu*

• micki

jaha ok. men då kanske det är så att min kille åt vanliga kikärtor då.. Då kanske kikärtor heter hummus på arabiska? Låter ganska troligt tycker jag.

• mjuik

Jag älskar hommus.
    Mitt bästa pålägg är dock soltorkade tomater mixade med kikärtor och lite olja.
    Hur gott som helst.
    Prova det.

Svar på tråden Vad ska man göra med hummus?!