• Mia o Simon

fråga ang skostorlek

Min minste pojke är 20 månader. Köpte en sån där sko-sandal åt honom för några veckor sen. Sån där modell som har riktig tå o häl men med "hål" uppepå, och kardborreknäppn. Storlek 21 var 8 mm större än Adams fot. Nästa strlk (22)var 1,8 cm större! Blev vääääldigt stor. Måste ha varit stora storlekar...

Nu har det varit premiär i helgen för nya skorna Adam är så mallig och tar dem av o på hela tiden. Men ..De ser ju inte sådär jättestora ut precis. Köpte jag för små ändå? Ungarna växer ju så det knakar. Till semestern kanske de är för små? Vad tror ni andra? mvh Mia

• Svar på tråden fråga ang skostorlek
  • Thaleia

Skorna ska väl vara 1,5 cm större än själva foten när man köper dom.

• zelda71

Dom brukar säga 1,5-2 cm.

• ommseif

hmm jag vet inte, brukar alltid fråga om råd av personalen när jag köper barnskor....
    men förra sommaren köpte jag sandaler till min pojke som då var nästan 1 ½ år stl 22, de var stora i början, men som sagt barnen växer snabbt o speciellt på sommaren.
    Denna sommaren kan han faktiskt fortfarande ha sandalerna, men nu sitter de *precis* så jag måste gå o köpa nya till honom nu snart...
    samtidigt vill man kanske inte köpa föör stora heller... beror väl på om de är dyra eller om du känner att det kan va ok att ev köpa nya senare på sommaren....

• Monica H

Min dotter är precis fyllda 2 år och jag har köpt 4 par skor för sommaren i stl 23 nu i maj.
    Nu känns det som hon redan håller på att växa ur dom. Växt som attan sista månaden.
    Känns lite jobbigt faktiskt. Hoppas bara hon kan ha dom ett tag i alla fall.

Jag tror ju och hoppas att det står still ett tag i växandet. Så du kan nog vara lugn.

• Peztis

Jag hade nog tagit den större storleken. Till mig sa de också att det skulle vara 1,5-2 cm till godo, tror det var storlek 23 jag köpte till sonen som nu är 17 månader.

MEN! Det är jättestor skillnad på de olika skorna även om det är samma sorlek! Precis som det är för oss vuxna! Så att säga att stl 23 passar är ju en sanning med modifikation.

• Mia o Simon

På den här skobutiken sa de att när det gäller sandaler så är 1,5-2 cm för stort. Det är till vinterskor..

Men nu var ju detta mer som en sko. jag har en sån där måttsticka för skor så vi får väl hålla koll på fossarna här hemma

• Sunniva A

Vad jag vet så ska man aldrig använda skor med mindre än 0,5 cm tillgodo i längd. På vanliga skor räcker det ofta med 1 cm extra men på stövlar ska det vara minst 1,5 cm.
    Min son på 19 månader har stl 22 nu det har han haft ganska länge, i flera månader faktiskt, verkar stå still i växandet.. Jag trodde att han skulle behöva stl 23 i sommar men det blev FÖR stort..

• Mia o Simon

Jo, jag tycker nog att 21 låter litet. Absolut. Men de var ju stora i storleken..Min Adam har haft 22 i vinter på sina pax-kängor så...Kändes konstigt att 21 skulle var större. Men strlk 22 i dessa sko/sandaler var på tok för stora..Han kunde inte gå i dem.

• Peztis

Det där sista du skrev är ju det man måste gå efter: de ska ju kunna gå i skorna!

När jag köpte sandalerna till sonen (stängda i tå och häl) så fick han gå runt lite med dem i affären - precis om vi andra - och det gick så bra så! Han älskar sina Pax-sandaler!

• Mia o Simon

Peztis: Ja, det är väl så. Kanske hade lillkillen kunnat kava sig runt i de större oxå, och till slut hade de väl passat. Men tills dess så..Tror att det blir bra. Vi har ett par vanliga sandaler oxå, som åker fram när det bli varmt o gott

• h04

Min dotter är 14 månader och har haft stl 20 ett tag. För nån månad sen skulle ja köpa ett par sandaler till henne och velade mellan stl 20 och 21. Stl 21 var väldigt stora så hon knappt kunde gå i dom.... ville helt enkelt inte ha dom.

Så ja fick kötpa 20 skorna, men där så tittar snart stortån ut ur hålet på sandalen

Men det blir ju inget som klämmer iaf

• Karisma

Liam hade strl 21 förra sommaren, han va då 18mån. Kunde ha dem hela sommaren.

Denna sommar har han strl 24 på sandalerna. 2år o 3mån. Hoppas han kan ha dem hela sommaren. Strl 25/26 på gympaskor och stövlar.

Kram K

Svar på tråden fråga ang skostorlek