• Rookie

Uppvärmning av ersättning

Har en (förmodligen dum) fråga ang Baby Semp 1. Jag antar att det inte är OK, men jag måste ändå fråga.
    Man kan väl inte värma upp ersättning som redan blivit värmd en gång?

En anna fråga är, finns Baby Semp 1 på tetra? Och hur gör ni som ger Baby Semp 1 när ni är ute "på stan". Har ni termos eller går dit det finns uppvärmnings möjligheter, och hur förvarar ni vattnet i såfall ?

Tack!/Rookie

• Svar på tråden Uppvärmning av ersättning
  • eyry

nej det ska man inte göra.

baby semp 1 finns på tetra!

jag använder tetra eller mina bröst!

annars kan man ha vatten i en termos!

• mira

Man ska inte värma ersättningen igen.
    Ja babysemp 1 finns på tetra.
    Sista frågan - så länge det är så här "varmt" så värmer jag inte alls, min lilla äter rumstempererad ersättning och det är tetran redan. Skulle jag ha med varmvatten så har vi en sån där termos man kan ha mat i - en bredare sort så då kan man sänka ner tetran/flaskan där i.

• Rookie

Aha, bra! Så skönt med svar ;)

Ang tetran då...... man kan värma upp den ersättnigen som "vanlig" i micro eller vattenbad?

• Rookie

Jag menade givetvis inte att man ställer in tetran i Micron....(såg hur dumt det lät...)

Jag tror jag fick svar på min andra fråga mira, tack.

• Villebusen

Man ska inte värma ersättning eller bröstmjölk i micron. Sedan måste du koka vattnet tills barnet är runt 4 mån. Visst har vi bra vatten i våran kranar MEN barnets mage är inte van med de bakterierna som finns i vårt vatten den är ju bara gjort för bröstmjölk den första tiden.

Vi hade en termos med varmt vatten och en flaska med kokt kallt vatten både hemma och borta. Det var inte alls besvärligt och det gick fort att göra iordning ersättningen då oxå. lycka till

• Elise

Villebusen:
    Det står ju på förpackningarna att man kan värma ersättningen och välling i mikron. Efter vad jag har förstått så försvinner inte näringen om man inte värmer det för varmt. Alla mina bekanta använder micro till uppvärmning ifall det finns till hands.

• Villebusen

Välling och ersättning är två helt skilda produkter på ALLA mina ersättningspaket/tetror har det stått koka upp vattnet och blanda med pulver det är just på grund av att det finns bakterier i dricksvattnet som inte alla barn tål.

• Elise

Det var konstigt. På mina ersättningspaket står det att man kan värma dem i micron eller i vattenbad. Nåja, vi har väl olika produkter :)

• Villebusen

Jag har använt både semper och nestle. Och där stod det att vattnet måste kokas innan.

Men däremot på vällingpaketet står det att man kan värma den i micron.

• Sano

På tetra-sempen står det att den kan förvaras öppnad i kyl i två dygn, men på semper2-pulvret står det att man måste slänga bort ersättningen och inte värma den igen eftersom viktiga näringsämnen försvinner.

På BVC sa de att det är ok att låta pulver-sempen stå i iallafall 4 timmar.
    Det tycker jag är bra, det låter vettigt. Därför brukar jag göra 1 dl innan jag ska iväg, vispa ner pulvret när vattnet är 60 grader, men därefter lägger jag den i flaska, i väskan. Om man har tur är det perfekt temperatur när lillen ska äta.

• Elise

Jag har igen två olika Nestle-Bona ersättningsprodukter (NAN Tetrapak och Barnvällingspulver), på båda två står det att det går att värma dem i micron. Nu bor jag i Finland så det kan ju hända att de har olika texter, men det tycker jag i och för sig att är konstigt i så fall?! Nåja, var och en får följa rekommendationerna som står på paketen :)

• Kristin

Jag kokar aldrig vattnet innan jag gör ersättning. Min barnmorska sa att det beror på var i Sverige man bor, och där jag bor är det så pass rent vatten att man inte behöver koka innan.

• AME79

jag kokar upp en liter vatten varje dag för att sedan kyla ner det och ha det i kylskåpet så jag kan blanda ersättning när jag behöver och då värmer jag den i micron. Tetra ersättningen värmer jag också i micron det står på att man kan göra det

• mira

Jag kokar också upp vatten, portionerar ut i flaskorna, sätter på napp & kork. Sen värmer jag bara en färdig portion vatten i mikron till ättemperatur, i med pulvret och blandar väl.
    Däremot värmer jag alltid mjölken i vattenbad.

• mira

Glömde skriva att de färdiga flaskorna förvarar jag i kylskåpet innan jag värmer dem alltså.

• Linda och Simon

Det går absolut bra att värma i micron. Jag brukar ha kokt kylskåpskallt vatten som jag värmer i micron och sedan häller jag i pulvret (baby semp 1). Funkar alldeles utmärkt för då behöver man inte kasta bort färdig ersättning om det skulle bli för varmt utan då tar man bara nytt vatten!

Svar på tråden Uppvärmning av ersättning