Inlägg från: AvalonC |Visa alla inlägg
  • AvalonC

pellets?

Köper du pellets på säckar så måste du också fylla på en behållaren som pelletsen matar ifrån in i maskinen.
    Man gör det till rutin.
    Hur ofta det behövs fyllas på beror på förrådet storlek och hur mycket värme ni gör åt.
    Det går att få pelletsen på bulk, ungefär som oljetank och då behöver du inte konka pelletsen när du fyller på. Det är också billigare, hur mycekt vet jag inte...

(är det någon som vet priset på bulk så får ni gärna dela med er)

I vintras kunde jag fylla upp badkaret fullt med varmvatten (jag badar hett så att kroppen blir röd) utan problem. Men sedan så var min pojkvän och pillade på inställningarna och nu är jag glad om jag kan duscha hett hela tiden man är i duschen.
    (Går säkert att ordna tillbaks, men jag intalar mig själv att det är billigare att inte göra åt så mycket värme.)

Vi har ett ganska oisolerat hus, 90 m2 fördelat på två våningar + källare. Vi gjorde åt 12 pallar pellets förra året. (då badade jag nästan varje dag under vintern)
    Sist vi köpte pellets låg priset på "4 pallar med hemkörning för 7200:-"

Summa: 21600:- om året i uppvärming.
    (någon annan med andra summor?)

Vad är priset på olja idag? 10200:-/m2???
    Vårat hus skulle nog dra 4-5m2 om året (ren gissning)
    40-50000:- om året, lite skillnad på priset.

Om ni har möjlighet och ork så köp en panna som kan ta ved, tjänar mycket pengar på det, vinner muskler och är aldrig sysslolös... *ler stort*

• AvalonC

Glömde att skriva att det behöver inte vara en helt ny pelletsbrännare.

Hade jag vetat vad det handlade om på samma sätt som jag gör idag så hade jag aldrig tagit den som vi valde. Men skickliga försäljare och sådär så trillade vi dit på en 28000:- brännare.
    (får skylla på att jag var ung och inte hade så mycket erfarenhet *ler sakta*)

Har haft den i ett och ett halvt år och är fortfarande inte avbetald. (visseligen bara 2000:- kvar nu, men de pengarna hade behövts till annat.) Så tips, satsa på lite billigare.

Svar på tråden pellets?