• lycra

Vad betyder kognitiv?

Jag försöker tolka vad kognitiv process betyder.. i böckerna förklarar de så krångligt. Vad betyder det? är det så skolan idag ser ut, att man tar allting i tur och ornding? T.ex. att man inte kan läsa engelska b om man inte läst a? eller hur är det?

• Svar på tråden Vad betyder kognitiv?
  • lycra

& det motoriska lärandet? vad är det? är det det som sker per automatik?

• Jennie Brunflo

Kognitiva processer=
    hur människor hanterar informtion och kunskap

T.ex. en människa kan hitta en genväg fast man aldrig gått där tidigare.
    En människa kommer och går och ser kyrkan han/hon ska till, när hon passerar en park ser hon en upptrampad stig genom en park/buskage/häck...och att kyrkan ligger i den riktningen. Han/hon kan då tolka informationen (stig) med hjälp av kunskap (stig = många människar har gått här = genväg) och därigenom förstå att det är en genväg som går snabbare till kyrkan.

Motorisk lärande = ungefär per automatik

Om man sätter den ena foten framför den andra så går man framåt, till slut gör man det utan att tänka på det.

• lycra

Åh tack! Men hur kan man då förklara kognitivt lärande?

• Jennie Brunflo

kognitiv inlärning =
    inlärning som rör kunskaper, tankar och begrepp dvs intellektet i vid bemärkelse. (Till skillnad från motorisk inlärning.)

Du lär genom slutledningsförmåga. Slutledningar som du drar pga tidigare kunskaper.

Igår brände jag mig på kaffet. Alltså kan kaffe vara varmt.
    Bäst jag känner om det är det idag också. Ja det var det, alltså är kaffet oftast varmt.

Nu har jag gått runt huset 19 varv, det har blivit en liten stig av platt gräs där jag gått, alltså blir det en stig om man går på samma ställe många gånger.

Osv.....ofta omedveten inlärning är det dessutom.

Är det medvetet så kan du tänka "hur 17 räknar man ut arealen på den här ytan.....om jag tar linjalen som jag vet hur man använder och så mäter jag längd och bredd och så tar jag så många längder som det är bredder...så blir det arealen"
    Du listar ut och VET att du använder tidigare kunskap: linjal, addition, gånger, bredd, längd osv.

Svar på tråden Vad betyder kognitiv?