• Anonym (bubblan)

Bubblar från underlivet

Nu måste jag fråga...har glömt hur det var.

Jag har haft en fistel under några år pga av en förlossningskadda..alltså ett super litet hål mellan slidan och ändtarmen.

Detta har gjort att när jag har känt mej gassig inte kunnat hålla tillbaka luften utan den har kommit ut genom slidan...super jobbigt.

Har nu gjort min 4:e opration men vågar inte lita på att den har gått bra..så nu till min fråga.

Är det normalt att man känner små bubblor från slidan..alltså inga mängder men en bubbla gå och då??

Så är det oprationen som ej lyckats eller är det normalt?

• Svar på tråden Bubblar från underlivet
  • Anonym

Det händer att jag också bubblar lite ibland, inte ofta, men det händer... tror att det e normalt!

• Anonym (mig med)

Det har hänt mig med... Tror åxå att det är normalt...

• Anonym

ja, det kan hända! Och jag har inte fött några barn (ännu)!

• Anonym

jaha är det så det är.. har undrat vad det är.. har också fått så efter att jag födde barn nu tidigare i år. kan man göra nånting åt det?

• Anonym

Jag har märkt att jag fått små mus-fisar eller bubblor nu... Är gravid i v16. Jag antar att det är normalt. Hoppas din op lyckades!!

• Anonym (bubblan)

Oki..vad bra.

Då har antagligen denna opration lyckats.

Anonym..9953334

kommer det mkt??

För mej kom det riktigt mkt och skulle jag göra nr:2 så kom avföringen genom slidan..hållet var från början som en 5 krona.

Det är rätt vanligt att man får bristningar som är svåra att upptäka.
    men har du problem att hålla i mot en fiss och det kommer genom slidan så bör du kontrollera det.

• Anonym

Ja fast inte kan man väl ha fått en bristning mellan slidan och tarmen och detta inte upptäckts?

Då skulle väl avföring komma upp i slidan och ge infektioner och smärta.

Själv brast jag utvändigt och ringmuskeln gick av, visst är det härligt att föda barn

• Anonym

det konstiga är att jag inte sprack något.. fast de fik klippa.. kan det bero på det?

• Anonym (bubblan)

Nja det är inte alltid säkert att man upptäker det på en gång.

För mej tog det några dagar att upptäka det..hade aldrig fött barn tidigare så jag hade inget att jämföra med utan trodde att det var för att jag var så svullen.
    jag hade inte ont av den eftersom bristningen vart när barnet var på väg ut och då har man så ont ändå.

Om man behöver sys kan det bli att det blir spänningar i såret att stygnen som gör att det kan bildas fistelgångar och luften har en otrolig förmåga att leta sej igenom sådana gångar.

Min bristning tog alltså några dagar att upptäka men när den gjorde det vart det akut opration och jag fick en stomi för at avlasta tarmen

• Anonym

för min del har jag upptäckt det nu senaste månaden.. men jag fick barn för nästan fem månader sen. måste nog prata med min BM. det är henne man vänder sig till eller?

• Anonym

Sista anonym:

Det är skillnad på vanliga muspruttar och fistelgångar, bli inte orolig nu! Om du fick barn för 5 mån sedan och har varit på efetrkontroll har jag otroligt svårt att tro att du skulle ha en bristning som inte läkt.

Trådstartaren: om man har en fistelgång har man inte mer problem än "muspruttar" eftersom min ringmuskel skadades så vet jag hur det är att fisa onkontrollerat

Jag blir lite orolig att vi skrämt upp någon

• Anonym (bubblan)

Nej meningen var inte att skräma upp någon..

Så här har det varit för mej...

Efter förlossningen kom nr.2 genom slidan vart op med stomi för att avlasta tarmen och bristningen syddes i hop inga problem..
    Efter 2 mån tog stomin bort och redan på sjukhuset upptäkte jag att strax innan jag var tvungen att gå på toa för att göra nr.2 känner jag att det börjar bubbla genom slidan pga av att det är så pass stort tryck i tarmen.

Alltså har det uppstått en fistelgång.

OBS OBS

Detta som jag har gått igenom är otroligt ovanligt.
    Så meningen var inte att skrämas.

Denna fisstel har dom vid 3 op försökt att lappa i hop.

fistel har sedan släppt enbart luft... enstaka gånger med spår av avföring.

Fisteln har/är jobbig att ha efter som den släpper luft som luktar så man blir hemmad av den då det inte är kul att det bådde luktar och låter.

Sista anonym...får står vad du menar med att inte kunna hålla i mot..min ringmuskel är förslappad sedan sista op så jag hoppas att den inte vart skadda av op då dom lagade från det hållet.

Men vad jag har förstått är det alltså normalt att ha lite bubbel i från slidan utan att det är fel.

• Anonym (bubblan)

Nej meningen var inte att skräma upp någon..

Så här har det varit för mej...

Efter förlossningen kom nr.2 genom slidan vart op med stomi för att avlasta tarmen och bristningen syddes i hop inga problem..
    Efter 2 mån tog stomin bort och redan på sjukhuset upptäkte jag att strax innan jag var tvungen att gå på toa för att göra nr.2 känner jag att det börjar bubbla genom slidan pga av att det är så pass stort tryck i tarmen.

Alltså har det uppstått en fistelgång.

OBS OBS

Detta som jag har gått igenom är otroligt ovanligt.
    Så meningen var inte att skrämas.

Denna fisstel har dom vid 3 op försökt att lappa i hop.

fistel har sedan släppt enbart luft... enstaka gånger med spår av avföring.

Fisteln har/är jobbig att ha efter som den släpper luft som luktar så man blir hemmad av den då det inte är kul att det bådde luktar och låter.

Sista anonym...får står vad du menar med att inte kunna hålla i mot..min ringmuskel är förslappad sedan sista op så jag hoppas att den inte vart skadda av op då dom lagade från det hållet.

Men vad jag har förstått är det alltså normalt att ha lite bubbel i från slidan utan att det är fel.

• Anonym

trådstartaren: hoppas din operation har lyckats, tänk vad det kan hända under en förlossning!

Ibland när man fiser inågon sittandes ställning så kan lite luft åka in i slidan ( alltså utifrån) denna luften kan sedan vid något olämpligt tillfälle komma ut. Luft från slidan har man ju ingen kontroll över, tarmen har man ju lite mer koll på trots en slapp ringmuskel. Precis som TS så visst blir man hämmad, inte är det som förr heller.

• Anonym

jag har beställt tid nu.. tycker det är bättre att kolla än att undra iaf. lite jobbigt är det ju ändå!

Svar på tråden Bubblar från underlivet