• Gul13

18-månaders kontroll

Visst görs det en sådan? Vi har varit mycket till barnmottagningen men jag tycker liksom inte de har gjort någon sådan koll på min dotter. Kardiologen och endokrinologen har liksom annat och göra, om ni förstår vad jag menar.
    Vad gör man på en 18-mån koll? Vad tycker de att barnen "ska" kunna? Ja förutom att gå förståss.

• Svar på tråden 18-månaders kontroll
  • Saltlakrits

Vi var precis på 18-mån kontroll med sonen..

Först det vanliga med vägning och mätning.

Sen kollar de om de säga något. (8-10 ord brukar de säga att de ska kunna).
    De frågar om de förstår när du ber dem tex hämta skorna mm.

Om de kan peka ut någon kroppsdel.

Om de kan bygga med 3 klossar.

Det är inte så petigt att de "kan" allt...

Sen frågar de lite allmänt om utveckling, matvanor mm.

Även ett läkarbesök ska göras.
    På min son kollade de höfterna, testiklarna ögon mm...

• Gul13

Tack för hjälpen. Min dotter har precis tagit sina första steg, 29/5, så hämta grejer är inte hennes starka sida men hon kan peka på skor, hund, boll, sked, jacka, häst, får, traktor, mamma, pappa, farmor, mormor osv. Och pratar gör hon oavbrutet. Men att förstå henne är värre. Kroppsdelar kan hon och bygga med klossar kan hon. Jaja då behöver man inte vara så nervös! Jag har oxå hört att det inte brukar vara sååå petnoga med att de kan allt och så där. Men nog vill man att barnen ska utvecklas som de ska.
    Min dotter är undersökt och utredd både på längden och tvären men ögonen tex är det då aldrig någon som har tittat på. Det ska bli intressant och se i augusti i allafall.

• Mrs Boysenberry

Förutom ovan nämnda saker, så brukar de även kolla om de kan klotter-rita...

• Gul13

Annagail: min dotter är totalt ointresserad av att hålla i en penna. Pennor är till för att ätas ... det är hennes uppfattning. Jaja nog för att det säkert är en bra fingervisning på barnets utveckling men man ska nog inte ta de där kontrollerna såå allvarligt. Inte förstår jag hur de ska få henne och visa sina färdigheter. De gör hon sällan på beställning annat än om det är mamma eller pappa som beställer.

• Mrs Boysenberry

TS - Hur gammal är hon, 18 månader? Har ni fått tid för kontroll? Hursomhelst behöver du nog inte oroa dig, ni kommer inte få underkänt om hon inte vill rita Men du kan bli förvånad också, hon kanske tar kritan där även fast hon inte gör det hemma! För förmågan har hon säkerligen, trots att hon tycker det är trist. Och annars är det ingen panik.

Som du själv säger får man ta alla moment med en nypa salt, man kan inte begära att ett barn kommer in och fixar allt direkt. Men bvc-sköterskan kommer nog fråga DIG vad dottern kan (8-10 ord t.ex), inte "förhöra" dottern på varje moment. Kontrollerna är ju till för att upptäcka eventuella problem med utvecklingen, och isåfall ha större chans att åtgärda dem tidigt. Men det är så enormt stor skillnad på vad barn kan i den åldern, och det vet bvc-sköterskan (eller ska veta). Det går nog jättebra

• mymlis

Oj, det var mycket de kollar. Vi var nyss på 18 månaders kontroll (bor i Finland) och här var det bara vägas och mätas, vaccin och så kolla läkaren lite på sonen. Inget annat. Jo, läkaren plocka fram en bok som Emil skulle titta i efter vaccinet, men han var så arg så då han fått på sej kläderns, gick han till dörren, öppnade den, vinka "hejhej" åt BVC sköterskna och läkaren och så gick han ut....    Då hade min lille son fått nog, kanske de ansåg att han kunde tillräckligt och strunta i att kolla fler saker...

Jag var arg som ett bi efter besöket då det igen gnälldes på vikten osv. han vägde 10,5 kilo och det var enligt BVC på tok för lite och fick höra att det "borde" väga så och så mycket i denna åldern. Blev så arg så jag fråga vad borde man då väga i hennes ålder?!? jag vet... elak.... men någon gräns. Tycker att de borde förstå att barn växer och utvecklas väldigt olika!

• Mrs Boysenberry

mymlis - "Blev så arg så jag fråga vad borde man då väga i hennes ålder?!?" ASGARV!! Självklart utvecklas de olika, och följer han sin kurva och verkar må bra, så ska det ju inte vara någon fara... Men jag fattar inte, skulle 10,5 vara så lite?? Min dotter vägde 11,5 kg när hon var 18 månader, och det är ändå ovanför mittkurvan! Tror absolut inte du behöver oroa dig... Oproffsigt av dem att säga så!

• Gul13

Annagail: Isabell är snart 17 månader så vi har inte fått någon tid än. Vi väger henne fortfarande 1 gång/månad (en liten tjej, 7120 g och 72 lång) så vi är snart "tjenis" med BVC-Birgitta på riktigt. Vi ligger långt efter i vaccinationsprogrammet pga av vikten så vi skulle ta läkarkontroll och vaccination i juli, efter sköterskans semester.
    Egentligen är jag inte orolig över dotterns utveckling men på något sätt är det ändå skönt och få ok-stämpel! ; )

• Mrs Boysenberry

Såg på din pres att Isabell är för tidigt född också, det tar de ju också hänsyn till såklart... Egentligen ska de ju räknas från när de SKULLE ha fötts då...

Förstår viljan att få "ok-stämpel", och du behöver nog inte oroa dig för att inte få det Lycka till!

• Gul13

Mymlis: bli inte arg på mig men jag förstår inte att det är något att bli arg över (om hon inte lät högst otrevlig på rösten eller så). Vi som har tillväxtproblem och viktproblem med vår dotter är glada att BVC-sköterskorna är observanta. Och visst variationen är stor på barnen men ja ... jag är glad att våra BVC-tanter är alerta och kanske lite "övernoggranna".

Annagail: ja vi får väl se vad de tycker hon ska kunna. Dessutom verkar det ju vara otroligt olika från ort till ort. Ska bli spännande i allafall.

Svar på tråden 18-månaders kontroll