18-månaders kontroll
Förutom ovan nämnda saker, så brukar de även kolla om de kan klotter-rita...
Förutom ovan nämnda saker, så brukar de även kolla om de kan klotter-rita...
TS - Hur gammal är hon, 18 månader? Har ni fått tid för kontroll? Hursomhelst behöver du nog inte oroa dig, ni kommer inte få underkänt om hon inte vill rita
Men du kan bli förvånad också, hon kanske tar kritan där även fast hon inte gör det hemma! För förmågan har hon säkerligen, trots att hon tycker det är trist. Och annars är det ingen panik.
Som du själv säger får man ta alla moment med en nypa salt, man kan inte begära att ett barn kommer in och fixar allt direkt. Men bvc-sköterskan kommer nog fråga DIG vad dottern kan (8-10 ord t.ex), inte "förhöra" dottern på varje moment. Kontrollerna är ju till för att upptäcka eventuella problem med utvecklingen, och isåfall ha större chans att åtgärda dem tidigt. Men det är så enormt stor skillnad på vad barn kan i den åldern, och det vet bvc-sköterskan (eller ska veta). Det går nog jättebra
mymlis - "Blev så arg så jag fråga vad borde man då väga i hennes ålder?!?" ASGARV!!
Självklart utvecklas de olika, och följer han sin kurva och verkar må bra, så ska det ju inte vara någon fara... Men jag fattar inte, skulle 10,5 vara så lite?? Min dotter vägde 11,5 kg när hon var 18 månader, och det är ändå ovanför mittkurvan! Tror absolut inte du behöver oroa dig... Oproffsigt av dem att säga så!
Såg på din pres att Isabell är för tidigt född också, det tar de ju också hänsyn till såklart... Egentligen ska de ju räknas från när de SKULLE ha fötts då...
Förstår viljan att få "ok-stämpel", och du behöver nog inte oroa dig för att inte få det
Lycka till!