• HannaAugustsson

Ni som läst Civilekonom!

HAr en liten fråga till er.
    Har sökt till att få läsa civilekonom på högskola och hoppas nu att få komma in.
    Men ni som har läst detta, fick ni jobb fort och har låg ingångslönen för er? Bara lite nyfiken.

• Svar på tråden Ni som läst Civilekonom!
  • HannaAugustsson

E det ingen som har läst till civilekonom? Eller e jag för tidig på dagen o frågar.

• Eli

...snart färdig, saknas d-uppsats bara, civilekonom med inriktning samhällsekonomiskt utredningsarbete, dvs. 80 p. nationalekonomi, 20. p. företagsekonomi, 20 p. statistik och 40 p. ekonomisk historia (kan vara annat ämne också). Som det ser ut nu så blir jag arbetslös rätt snart. Har ett konsultuppdrag t.o.m. september. Lön beror mycket på organisation och erfarenhet. Helt nyexad utan erfarenhet så ligger väl ingångslönen i alla fall över 20.000, men hur mycket beror nog på vilken sektor man jobbar i, vilken arbetsgivare man har och var man utbildat sig.

mvh,
    Eli

• Who am I

Min sambo och sex av hans närmsta vänner är civilekonomer med magisterexamen.
    Inte EN ENDA av dem fick jobb på en gång! ALLA gick arbetslösa MINST 1 år! När de sedan fick jobb var det sketna vikariat på banker osv med usel lön.
    EN kille har nu fått jobb som kommunekonom i Örnsköldsvik, han har en ingångslön på 25 000:-, men detta efter att ha jobbat som ekonomiassistent i Vilhelmina för pisslön i två år.
    Just nu är det inte bra att utbilda sig till ekonom.

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • Axels och Annies mamma

Jag har läst civilekonom, var klar 2001. Fick då ett jobb inom ekonomi och redovisning men med lite lägre kvalifikationer, men tog det för att få erfarenhet. Jobbade på den positionen ett år och bytte sedan inom företaget och arbetar nu som business controller och har en lön som jag tycker är helt ok, enda nackdelen är att jag kommer över taket i föräldraförsäkringen.

• Who am I
    Axels mamma skrev 2006-06-08 12:56:33 följande:
    Jag har läst civilekonom, var klar 2001. Fick då ett jobb inom ekonomi och redovisning men med lite lägre kvalifikationer, men tog det för att få erfarenhet. Jobbade på den positionen ett år och bytte sedan inom företaget och arbetar nu som business controller och har en lön som jag tycker är helt ok, enda nackdelen är att jag kommer över taket i föräldraförsäkringen.
    taket i FP har ändrats och höjts markant.
  • Marängswiss

Jag är civilekonom och blev klar 2000, da hade jag jobb innan jag var klar. Jag fick 25000, da, för sex ar sedan.

• ALMTL

Min syster är civilekonom, hon hade "tur" och fick direkt jobb och ledarskapsutbildning inom ett stort internationellt företag. Det var hundratals ekonomer som sökte samma jobb, så jag tror att det är rätt svårt att få jobb, som alla andra säger! Har för mig att ganska många av hennes gamla kurskamrater haft stora problem att få jobb, och tvingas ta andra jobb som tex busschaufför...

• Bebbe2006

Rekommenderar inte den utbildningen. Det är för många av oss på arbetsmarknaden.

• HannaAugustsson

Men var bor ni någonstans? Häromkring söker de människor med den utbildningen eller liknande. Så jag tycker det finns gott om jobb och vill verkligen ha denna utbilidning för jag tror att jag passar i den branschen.

• sommartorpet

Det beror väl också på vilken inrikting man har på sin examen. civilekonom är ju inte egentligen en utbildning utan en yrkestitel. Ju mer konkret och praktisk inriktning man har på sina ämnen eller ju mer "udda" man kan kombinera ihop sina poäng ju lättare är det väl att få jobb, alt ju mer välbetalda jobb kan man få den dagen man trillar över exakt den kompetens man har.
    När ett företag skulle anställa till en tjänst så var mitt förslag att man skulle annonsera efter en cicilekonom men då slog man ifrån sig med händer och fötter och menade att man behövde någon som kunde utföra arbetet inte någon som viste hur dt borde gå till när någon annan gjorde det. Och tyvärr kan jag väl i mångt och mycket hålla med, en civilekonom är väldigt teoretisk och vad många företag idag behöver är praktiker. Det hjälper inte att ha en ekonom som kan räkna på nycketal och tala om att soliditeten är alldeles för låg, vad man behöver är någon som vet hur man ska förbättra den.

• HannaAugustsson

Sommartorpet

Jag vill ju ha den utbildning just pga att jag klarar av jobbet mer än väl, tror jag..
    Är själv en praktiskt lagd människa, men för det får jag ju inga jobb på, eftersom alla söker folk med utbildningar o då måste man ju läsa till sig det. Har egentligen inget läshuvud men man får göra det bästa av situationen

• Who am I
    HannaAugustsson skrev 2006-06-08 14:41:14 följande:
    Men var bor ni någonstans? Häromkring söker de människor med den utbildningen eller liknande. Så jag tycker det finns gott om jobb och vill verkligen ha denna utbilidning för jag tror att jag passar i den branschen.
    du måste tänka på att även om det söks många civilekonomer så finns det ca 100 ekonomer på VARJE tjänst!
    Chansen att få ett jobb är mao väldigt liten om du saknar kontaktnätverk.
    Folk är villiga att flytta till TJOTTAHEJTI bara de får ett jobb.
  • nina80

Jag blev klar våren 02 och fick jobb direkt efter sommaren. Jag har inriktat mig mot redovisning och kan säga att jag fortfarande inte har en lön som jag tycker är ok även om jag tjänar väldigt mycket mer än mina jämnåriga vänner som inte har pluggat. Jag har inte varit arbetslös någon dag men kanske har jag bara haft tur. Första jobbet var det jag som blev uppringd då de hade hittat mitt CV på nätet och andra jobbet hittade jag själv. Av 80 ansökningar så var det just jag som fick det jobbet.

Nu är jag mammaledig och är lite sugen på att byta arbetsplats tills det är dags att börja jobba igen för det skulle antagligen ge en ganska mycket bättre lön.

• Pemman

Hej,
    Blev klar 2002 och fick jobb direkt. Jobbade i två år på en ideell organisation och fick sedan jobb som managementkonsult. Min ingångslön var 23 500 i månaden + bonus. När jag jobbade som managementkonsult fick jag 35 000 och när jag fick fast anställning efter provanställninen på 6 månader höjdes lönen till 36 750 + 210 000 i möjlig bonus som vi i och för sig inte fick något av....

Jag hade tur, i min klass fick endast 5 av 50 jobb direkt efter examen. Många var arbetslösa och hankar sig fortfarande fram på vikariat. Nu är det iofs en annan marknad än vad det var när jag gick ut och det finns massor fler jobb. Det som är viktigt är att få in en fot någonstans så att man inte hamnar utanför arbetsmarknaden.

Lycka till.

Svar på tråden Ni som läst Civilekonom!