• Ellie

Finnar, hur länge?

Hejsan!

Jag slutade med Trionetta 28 i november förra året. Direkt efteråt hände inget speciellt, mensen kom igång som vanligt, om än något oregelbunden. Men cirka ett halvår senare, i maj ungefär, började jag helt plötsligt få finnar i ansiktet och på ryggen! Jag har knappt inte haft en enda finne under p-piller perioden (cirka tre och ett halvt år), men innan jag började med p-piller kunde jag ha ganska mycket finnar på ryggen, dock aldrig i ansiktet! Min fråga är om någon känner igen sig i detta, och om finnarna försvinner så småningom? Det är så frustrerande när man tror att de är borta och så kommer det en ny, jag är ju ändå 23 och borde ju slippa dem!
    Jag tycker mig se att de har minskat något nu, men jag har fortfarande en två-tre stycken i ansiktet nästan jämt, och jag AVSKYR det! Är detta priset man ska betala för att slippa hormoner? Varför?

• Svar på tråden Finnar, hur länge?
  • Vintervila

Har också fått finnar sen jag slutade med Follimin. Det började kanske ett år efter att jag bytt till dem från Trimiron, men det var bara lite finnar. Men nu när jag har slutat tycker jag det har blivit mycket värre!

• Storken

Hej!

Har också fått finnar sedan jag slutade med follimin för 9 månader sedan. Huden är oftast bra under ägglossningen men sedan när det närmar sig mens så blir det en katastrof. Speciellt då mensen gått över. Höga halter av progesteron funkar inte för mig. Har upptäckt att de kvittar vad man använder för preparat för ansiktet eller om man gör ansiktsbehandlingar, det är bara hormonerna som styr mina finnar inget annat. Käkar apriforce nu och det ska vara bra mot finnar eftersom det påverkar östrogenhalten men jag tycker att det blir värre. Så det är nog bara att vänta ut hormonrubbningarna, det borde ju stabilisera sig förr eller senare...

• JPL

Jag var hos flera läkare när jag var i 25-års åldern och hade stora problem med finnar. Vill bara förtydliga att enligt dem så får man inte finnar av att sluta med p-piller utan tvärtom slapp man finnar man annars skulle ha haft under den period man tog p-piller.

Sen kan jag tillägga att det för mig berodde på bla stress och bantning. Jag tar bättre hans om mig nu. Det enda fungerande tips jag fick under denna period (förutom att äta p-piller...) var att tvätta ansiktet med Lactacyd. Många med finnar har INTE fet hy och gör det bara värre av att torka ut den!

• jasmine

Hej,
    mina erfarenheter är lite omvända. Fick väldiga problem med akne av mina mini-piller. När jag slutade med dem tog det sex månader innan aknen var helt under någorlunda kontroll (inte helt bra ännu).

Jag har hört att det är jättevanligt att man får finnar när man slutar med p-piller pga det tar ett tag för kroppen att hitta tillbaka till sin normala hormonbalans. Själv så tål jag ju inga hormoner då min kropp är nöjd med de hormoner som den själv producerar, och protesterar därför ordentligt om jag försöker tillsätta ytterligare. Har dock hört att sex månader är ganska snabb återhämtning, så håll ut. Kanske kan vara läge att köpa nya hudvårdsprodukter? Det gjorde jag och jag tror faktiskt att det skyndade på processen lite. Hoppas att du har fått ut någonting av mitt pladder.

Med vänlig hälsning

Jasmine

• Nickan77

Instämmer med JPL!!!
    Detta fick jag också höra "så får man inte finnar av att sluta med p-piller utan tvärtom slapp man finnar man annars skulle ha haft under den period man tog p-piller".

Fick också ett tråkigt besked! Så länge man är i sin fertila ålder så kommer man ha det så här!!

Jag måste tillägga att jag tog INTE P-piller, utan använde kondom. Mina problem kom när jag blev gravid och blev bara värre efter graviditeten?

Mvh Nickan

• LillaMy79

Har också fått dessa elakingar sen jag slutade med p-piller...*morrar*

• Ellie

Hej på er! Och tack för alla era svar!

Är dock lite ledsen över att inte höra någon som säger "lugn, det går över efter ett tag". Är det meningen att det alltid ska vara så här nu, eller? Försvinner det när man blir gravid, eller blir det ännu värre då?

Det är så orättvist, jag har flera kompisar som slutat med piller och ingen av dem har tillstymmelse till finnar!
    Varför drabbar det bara vissa, är det någon rubbning på mina hormoner?

Tilläggas kan att jag fick igång mensen direkt efter att jag slutade med p-piller, men den har dock varit oregelbunden, allt ifrån 26 dagar till 44 som mest. Nu är jag på dag 37... *suck* Kan oregelbunden mens och finnar ha ett samband tro?

• Lady Namárië

Lugn, det går över!

I alla fall lugnade min hy (som fick totalt pubertetsfnatt sedan jag slutat med trionetta21) ner sig efter ett halvår eller så. Jag hjälpte den på traven med Jästex-tabletter från apoteket, b-vitaminer som är bra för huden.

I och för sig, jag får fortfarande några finnar runt mens, men jag tycker att det är väl värt priset för att slippa hormonerna!

• Ellie

Åh, vad skönt! Äntligen det jag ville höra! *ler*

Ska nog trava iväg till apoteket direkt då... Vad är Jastex-tabletter för något?

• jespersdarling

Ellie:

Jag tvättar mitt ansikte med något som heter "hair and body schampo" Finns hos välsorterade hudterapeuter. Den innehåller inte någon mineralolja som är absolut tabu för huden.... Prova, du lär inte ångra dig!

Lycka till

• Lady Namárië

Jästex: jästtabletter som *läser på burken* "innehåller b-vitaminer och sedan gammalt använts i folkmedicinen mot oren och kvisslig hy orsakad av b-vitaminbrist.."

Jag tycker att de är kanon, de gör underverk för hår och naglar också.

• Kompis

Vad skönt!! ..men tråkigt att jag inte är ensam om detta äckliga problem! Slutade med cerazette i oktober mycket beroende på att jag fått finnar sen jag började med dem! Hade mercilon tidigare.. det har inte blivit bättre även om jag tycker att regelbunden rengöring är något förmildrande. Efter bastu känns det väldigt bra några dagar..

Antar att man får kämpa på!
    KRAM

• Ellie

Ja, någon gång måste ju eländet gå över. Jag tror dock mest på försöka lösa problemet inifrån, alltså genom exempelvis vitaminer. Den yttre rengöringen är självfallet också viktig men eftersom det formodligen är ett hormonellt problem så gör det kanske inte så stor skillnad...

Är Jastex dyrt förresten?

• Lady Namárië

Jästex är inte dyrt, det kostar under femtilappen för 250 tabletter (man tar tre om dagen) har jag för mig.

Har du förresten katt kommer den att bli jätteglad - alla missar jag känner älskar jästex, och de får jättefin päls av det!

Svar på tråden Finnar, hur länge?