• Puss och Kram

Antikroppar i blodet och förstföderska- vad innebär detta?

I går ringde BM och sa att man hittat antikroppar i blodet Erytrocytantikroppar kallas det. Detta visste jag om sedan tidigare efter försök att bli blodgivare. Jag sa det fler gånger vid inskrivningen och de noterade inte det ändå. Nu ville de att min sambo skulle komma in igen och lämna blodprover också för att se vad han är för blodgrupp. Men ingen kunde säga vad detta innebar och kunde få för konsekvenser. Finns det någon fler som har liknande problem och vet mer om detta.

Jag har ju läst att man kan utveckla antikroppar vid förlossning om man har annan blodgrupp än barnet, men jag har ju inte fött barn än. (är bara i v9) HAr jag en annan typ av antikropp då?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Antikroppar i blodet och förstföderska- vad innebär detta?
  • France

Hej!
    Jag har neg. blodgrupp och fick det förklarat sâhär; att man kan bilda antikroppar mot fostret( som har annan blodgrupp) och stöta bort det. Antagligen vill dom se vilken blodgrupp pappan är för att se gissa vad barnet är .
    Nu lät det här lite negativt jag vet ... men det brukar gâ bra!
    jag har fâtt tvâ barn ett positivt och ett negativt
    Lycka till!!

• Lenafena

puss o kram:

Det kan ju vara vilken antikropp som helst, och så himla ovanligt är det inte.
    Det behöver inte betyda något, särskilt inte om ditt barn har samma blodgrupp som du.
    Om det nu skulle vara så att dina antikroppar är riktade mot den blodgruppen ditt barn har så är det problem...men det finns behandlingar och metoder så att det kan gå bra ändå.

*håller tummarna för er*

• Puss och Kram

Jag hoppas ni har rätt...

Det var lite obehagligt när inte ens BM kunde förklara vad det innebar. Min sambo har precis varit inne och lämnat blod nu och då fick han höra att det värsta som kunde höra var att man måste byta ut blodet. Men han var så förvirrad så han kom inte ihåg om det var på mig eller barnet de pratade om... Stackarn...

• AnnaR

Jag bildade antikroppar mot min dotter runt vecka 30. Hon är mitt första (och enda) barn och det är extremt ovanligt att bilda antikroppar mot sitt första barn. Jag är rh negativ och dottern och mannen är rh positiva.

Enkelt förklarat så har dotterns blod kommit i kontakt med mitt, mitt känner inte igen blodet och bildar antikroppar som ska förstöra det främmande blodet. Detta är bra för mig... Mitt blod kom sedan i kontakt med lillans, med antikroppar och allt. Antikropparna får mycket att göre eftersom i lillans blod finns det mycket att förstöra, inte så bra för henne.

När nivån antikroppar i mitt blod belv för höga satta läkaren igång förlossningen. Lillan föddes med blodbrist men det räckte med en veckas solning, idag märks ingenting.

Det stora problemet för mig blir om jag skulle bli gravid igen.
    Trots antiD-spruta har jag fortfarande en väldigt hög halt antikroppar i blodet.
    Om jag blir gravid igen kommer jag kollas regelbundet med ultraljud från vecka 25.
    Det finns en risk att barnet svullnar, får vatten i lungorna och får blodbrist.
    Det är stor risk att vi måste göra en blodtransfution till fostret.
    Det är en stor risk att jag kommer att behöva förlösas tidigare, ev mycket tidigare.
    På grund av blodbrist hos fostret föreliger risken för hjärnskador.

Å andra sidan kan allt detta utebli och graviditeten skulle bli fullt normal.

Under graviditeten skulle jag antagligen behöva undersökas i Linköping och/eller i Stockholm och ev. förlösas på något av dessa ställen

Jag vet inte om detta hjälper eller skrämmer dig. Det jag tycker att du ska göra är att kräva att få tala med en läkare som är kunnig inom området, det kallas för immunisering.

Jag tycker att det är mycket dåligt att inte skriva in i din journal eftersom du sagt till dem.

Styrkekramar och hör av dig om du undrar mer.

• AnnaR

Blodbyte rör barnet, inte dig. Det är ingen som helt fara för dig.

• Puss och Kram

Tack AnnaR.

Skönt att få någon form av svar om vad som KAN hända.

Jag kanske är okänslig, men det skrämmer mig inte.Eller så mår jag så bra att det inte känns verkligt att något skulle kunna vara fel... Det är nog värre för sambon tyvärr.

Jag är väl också av den inställningen att man ska skaffa sig all information innan man jagar upp sig själv. Min mamma är också Rh negativ och har fått sprutor vid sina förlossningar (jag är rh-positiv). Det gick ju bra enligt henne.

Det som är obehagligt här var att Bm inte visste något om min typ av antikroppar, utan hon själv måste ringa till akademiska i Uppsala för att få svar. Men jag har inte hört något än. Förmodligen vill de ha svar på min sambos prover först...

Vi håller också tummarna.

Det enda jag tänkte negativt om nu var att jag vill ha mitt Barn i Januari. Usch man ska inte tänka så utan vara glad att man får ett friskt barn, men tyvärr så kan jag inte låta bli...

• norgesessan

jag fick antikroppar i blodet efter en overförning efter första sonens födsel....det såg dom när jag blev gravid med andra sonen, då fick jag lämna blodprov varje gång (tre rör) sen efter födselen tog dom blodprov på sonen morgon och kväll i två dagar for att kolla så det inte var nåt fel på honom, det var det inte....

Svar på tråden Antikroppar i blodet och förstföderska- vad innebär detta?