Inlägg från: Puss och Kram |Visa alla inlägg
  • Puss och Kram

Antikroppar i blodet och förstföderska- vad innebär detta?

I går ringde BM och sa att man hittat antikroppar i blodet Erytrocytantikroppar kallas det. Detta visste jag om sedan tidigare efter försök att bli blodgivare. Jag sa det fler gånger vid inskrivningen och de noterade inte det ändå. Nu ville de att min sambo skulle komma in igen och lämna blodprover också för att se vad han är för blodgrupp. Men ingen kunde säga vad detta innebar och kunde få för konsekvenser. Finns det någon fler som har liknande problem och vet mer om detta.

Jag har ju läst att man kan utveckla antikroppar vid förlossning om man har annan blodgrupp än barnet, men jag har ju inte fött barn än. (är bara i v9) HAr jag en annan typ av antikropp då?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Antikroppar i blodet och förstföderska- vad innebär detta?
  • Puss och Kram

Jag hoppas ni har rätt...

Det var lite obehagligt när inte ens BM kunde förklara vad det innebar. Min sambo har precis varit inne och lämnat blod nu och då fick han höra att det värsta som kunde höra var att man måste byta ut blodet. Men han var så förvirrad så han kom inte ihåg om det var på mig eller barnet de pratade om... Stackarn...

• Puss och Kram

Tack AnnaR.

Skönt att få någon form av svar om vad som KAN hända.

Jag kanske är okänslig, men det skrämmer mig inte.Eller så mår jag så bra att det inte känns verkligt att något skulle kunna vara fel... Det är nog värre för sambon tyvärr.

Jag är väl också av den inställningen att man ska skaffa sig all information innan man jagar upp sig själv. Min mamma är också Rh negativ och har fått sprutor vid sina förlossningar (jag är rh-positiv). Det gick ju bra enligt henne.

Det som är obehagligt här var att Bm inte visste något om min typ av antikroppar, utan hon själv måste ringa till akademiska i Uppsala för att få svar. Men jag har inte hört något än. Förmodligen vill de ha svar på min sambos prover först...

Vi håller också tummarna.

Det enda jag tänkte negativt om nu var att jag vill ha mitt Barn i Januari. Usch man ska inte tänka så utan vara glad att man får ett friskt barn, men tyvärr så kan jag inte låta bli...

Svar på tråden Antikroppar i blodet och förstföderska- vad innebär detta?