• Emilia Nåva

Hund m blåsljud på hjärtat !?

Hej

Har tittat på en valp, som tydligen har blåsljud på hjärtat.
    Har pratat med vet, men får olika svar. Ena säger att det växer bort, den andra säger att det blir medicinering resten av livet.

Nån som har erfarenhet av det, eller tips vad man ska tänka på.

Vill inte köpa en hund som vi kanske måste ta bort sen.

• Svar på tråden Hund m blåsljud på hjärtat !?
  • Nilla2005

Min cavalier fick blåsljud vid10-11 års ålder (väldigt vanligt för den rasen) och vi medicinerade honom i 4 år innan han fick somna in. Det gick ju bra, men jag skulle nog ändå inte riskera att köpa en valp som kan ha blåsljud resten av sitt liv... medicinen gjorde honom vätskefylld vilket vi också måste medicinera mot.

• Emilia Nåva

Nilla2005 --> Det kan ju vara jobbigt, eftersom man fäster sig vid hunden-

Men nu säger vetrinärerna två olika saker, frågan om är vilken man ska tro !?

• Nilla2005

försök få fler utlåttanden?

• Emilia Nåva

missade att den fick det vid så hög ålder, men denna e bara 10 v gammal, så det kan ju växa bort..

• Splach

jag skulle inte chansa.. antingen ber du om att ägaren tar valpen till vet, så att du får reda på exakta orsak, och även får papper på vet osv..
    Är det okej, så köp den, men är det inte okej, så köp den inte, för en hund som är sjuk som valp blir mycket dyr i längden

• Ella174

Har valpens föräldrar ultraljudade hjärtan?
    Några kända fall av hjärtsjukdom?

• grabbmamman linda

Vad är det för ras? Inom en del raser är det relativt vanligt med blåsljud som sedan växer bort.. Det beror ju lite på vad du skall ha hunden till? Sällskap? Då spelar det kanske inte så stor roll..

• Emilia Nåva

Det är en amstaff, som vi ska ha som sällskapshund.
    Dom har varit till vet, dom säger att blåsludet är litet.. Men får olika besked av vet.

Sen kommer vi att få ta hunden, för en väldigt obetydlig summa.

Tack för länkarna

• Nilla2005

varsågod, finns mycket att söka på nätet om du vill.

En liten varning dock. Om hunden bibehåller blåsljudet hela livet så kan han ju uppenbarligen må bra ändå. däremot kan han ju behöva medicinering också hela sitt liv och vad jag minns så var våra mediciner olidligt dyra, så kolla upp det före! Vet heller inte hur försäkringarna täcker det när det är medfött och så är ju i o för sig försäkringarna ocskå dyra... eå er billiga hund kan bli mycket dyr i längden.

• grabbmamman linda

Finns blåsljud med på vetrinrintyget? Då är det nog väldigt svårt att få ut något på försäkringen senare.. ring något försäkringsbolag o hör hur de ställer sig.

• babytrin

Nu är jag ingen expert på blåsljud på hjärtat, långt ifrån

Men jag reagerade på "Sen kommer vi att få ta hunden, för en väldigt obetydlig summa."

Tänk längre än så!! Jag tycker att "Nilla 2005" har skrivit bra saker. Som sagt, kolla upp allt du kan!! mediciner, försäkringar mm..

Det är oerhört dyrt att ha sjuka hundar..!!!! Är du villig att lägga ner kanske flera tusentals kr i framtiden?

• Emilia Nåva

Ja tankarna går runt runt..valpen är helt underbar i sej..men vågar man chansa??

• Hallonsaft

Köp Dig inte problem, de kommer ändå.

Det finns många underbara valpar där ute. Är du fäst vid valpen nu innan du ens har fått hem den, så tänk på hur mycket du kommer älska den när du lärt känna den. Och vilken enorm saknad du kommer känna när du kanske måste ta bort den när den är 3 mån eller 3 år.

Blåsljud kan växa ihop, lika väl som de kan krävas livslång medicinering. Vilket är dyrt. Du kommer även att få anpassa ditt liv och hundägarskap efter hur pass mycket din hund klarar av. En hund med blåsljud har inte samma förutsättningar att klara värme, motion och promenader på. En del kan inte ta promenader alls när det är varmt/för kallt ute. En del klarar det utan problem.

Nej, jag avråder Dig starkt från att köpa denna valp.

Men OM Du nu gör det i alla fall, så ska den vara gratis! Du kommer få betala långt över valppriset i vet.vård under hundens liv. En operation av blåsljud är väldigt dyrt!

Svar på tråden Hund m blåsljud på hjärtat !?