• Amorella

Min mobil ringer och skickar SMS helt själv...

Jag har en Sony Ericsson K500i. Rätt bra, men den har en svaghet - den kan få frispel och ringa upp folk helt utan jag gör något. Min sambo har en likadan telefon - exakt samma problem!

Om man missar att bespara ett samtal, får man ju upp listan över "missade samtal". Den är - av någon anledning - inte låst, utan har man telefoneni fickan eller i väskan kan den av misstag ringa upp ett nummer på listan av sig själv. Så mycket fattar jag, även om jag tycker det är irriterande att det är så.

Men det har även hänt flera gånger att t.ex. min mobil har ringt upp sambons mobil när vi har legat hemma och sovit. Nu fick jag precis reda på att min mobil hade ringt upp en arbetskamrat (överst i telefonboken) typ tio gånger vid olika tidpunkter häromdagen - samt även skickat fem SMS till henne! Några samtal ringdes sent på kvällen när jag var hemma och mobilen borde legat still någonstans - inte i en väska i rörelse.

Jag fattar faktiskt inte alls vad den håller på med. Uppenbart är det någon bugg som sätter låsfunktionen ur spel - men vad?!

• Svar på tråden Min mobil ringer och skickar SMS helt själv...
  • Snowgirl

Tror det stod någonting om just detta i på aftonbladets hemsida för någon dag sedan, skumt.

• Amorella

Jo, det sa en kompis också. Men då borde det ju hända oftare. Inte typ bara någon gång i månaden tycker man. Kan man se det med virus på något sätt? Jag är verkligen helt oteknisk...

• Amorella

Jag ska tillägga att jag nu har lagt till en person "A" i min telefonbok med telefonnummer "0" så slipper min arbetskamrat terroriseras i fortsättningen...

• giz

virus eller ngt
    men du se till att översta nr i teleboken inte är ett tele nr.............
    ericksson är känd för att ha känsliga knappar och hmm knapplåset funkar inte på alla knapar om man har kameramobil grunkigrejs.

Roses are red, violets are blue But a face like mine belongs to the zoo.
  • micki

min telefon ringer mig själv. fattar ingenting. n'r jag svarat är det tyst..mysko

• Amorella

Har nu kollat lite snabbt om virus. Jag tror inte det är det. Då gör ju telefonen helt andra saker, typ SMS:ar till alla i adressboken eller ringer upp betalnummer eller så. Och sedan måste man ju få det på något sätt och jag använder min mobil så lite (den använder nästan sig själv mer ). Inga suspekta inkommande MMS alltså.

Nä, det är nog så som giz säger att det är lite känsliga knappar m.m. Kanske dags att skaffa en ny telefon snart. Fram till dess - ett fejknummer överst i adressboken och sedan radera samtalslistorna emellanåt...

• Nilla2005

men skriver den roliga sms ändå då?

• Amorella

Nä, det var helt tomma meddelanden...

• tösabiten1985

hade samma problem tidigare, men jag har en Sony Eriksson p910i, skickade då in telefonen på lagning, så ringde dom från Telia och sa att jag kunde komma ner och hämta ut en helt ny för det var bara skrota min telefon, fick aldrig nått konkret svar på vad felet var, men tydligen var det ju nått som hänt med den. Men en helt ny telefon tackar man ju inte nej till, inte när man får den gratis heller. Har vart lugnt nu med denna, men jag ska inte säga för mycket för då kanske den blir lika dan

Men det är irriterande när det händer, folk blir irriterad på en för att "man har ringt" eller sms:at i tid å otid, fast man inte har gjort det. blev dumförklarad av en engång, hon frågade om jag blitt senil att jag inte minns jag ringt till henne mitt i natten. Jag fattade ingenting eftersom på nätterna så sover jag ju. Började ju tro att det var nått spöke som ringde från den.. hehe

• Nilla2005

Förstod det...

Men det HADE varit skoj om den skrev roliga grejjer för sig själv...

• TjorveniSkåne

Mjukvaruproblem? Lämna in den där du köpte den vetja.

Svar på tråden Min mobil ringer och skickar SMS helt själv...