• Lovanti

Hur undviks bristningar på magen?

Hejsan!

Jag är en väldigt liten och smal kvinna 160 cm och 51 kg. Är ganska vältränad och min mage är helt platt och har lite magrutor. Är gravid i v.5 nu och är lite orolig över att få bristningar på min mage under graviditeten. Undrar om det finns någonting som man kan göra för att motverka det? Hjälper oljor? Är risken mindre för bristningar om man inte går upp mer en 15 kg under graviditeten?

Hur är det med er andra smalisar här inne (med liknande kropp som min), fick ni bristningar eller klarade ni er? Hur mycket gick ni upp?

kramar

• Svar på tråden Hur undviks bristningar på magen?
  • bubbli

jag är 1.65 och vägde ungefär som du innan jag blev gravve...jag lyckades gå upp hela 30 (!) kilo under graviditeten och trots att jag smörjde migt VARJE dag flera gånger så fick jag bristningar...men inte förrän bf+2,så hade jag inte gått över tiden hade jag nog klarat mig....

nu har jag gått ner allt utom 4 kilo,typ...på mindre än 5 1/2 månad..

• Asrta1

Är 163 och vägde 52 kg innan jag blev gravid med sonen som är 3 år nu...var vältränad och "fit" Jag gick upp 20 kg under den graviditeten och fick inte en bristning, använde inga oljor eller krämer.

Nu har jag inte så många veckor kvar hade dock ngn kilo kvar sen förra graviditeten innan jag blev gravid denna gången och har nu gått upp 5,5 kg än så länge och har inga bristningar än. Har inte använt ngt denna gången iheller.

Tror att bristningarna kommer vare sig man vill eller ej...har nog mer att göra med gener och tur/otur...visst kan det väl avhjälpa men inte hålla bristningarna borta.

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 35 (34+2) !
  • Danyelee

smörja ofta med Havandeskapsolja från WELEDA. så gjorde jag och slapp bristningar. är också ganska kort 1.60 och väger 52 kg. lycka till o grattis till graviditeten!!!

• malincha

Jag har fått höra att hudbristningar beror på hormoner, men jag kan inte sluta tro att det även beror på att huden strethcas för mycket och för snabb!! Jag hade själv väldigt platt och vältränad mage innan jag blev gravid. Jag går in i v.33 imorgon, tränar fortfarande ca3 gånger i veckan men har ändå gått upp 9-10 kg. Jag äter inte särskilt onyttigt utan försöker tänka på vad jag stoppar i mig utan att lixom banta! Det du måste intala dig själv är att du kommer gå upp i vikt och att det är ett tecken på att allt är som det ska! Jag hade själv svårt att acceptera min viktuppgång, men har försökt tänka om. Det är mycket i kroppen som väger några extra kilon när man är gravid. Ökad blodmängd, moderkakan, ökad lungkapacitet, vatten osv.
    Jag har inte fått några hudbristningar ännu. Smörjer varje dag in mig med en fet kräm på mage, rumpa och byst. Vet inte om det hjälper men det känns i alla fall som om jag har försökt!!!
    Kram

• phoebs

Har hört att det inte går att förhindra. Har man anlag för att få det, så får man det oavsett... Jag smörjde förvisso in mig med en speciell "anti-bristnings" lotion från Biotherm i min förra graviditet och jag fick inte tillstymelse till bristning. Vad det sedan beror på kan jag inte säga - men det kanske är värt att testa

Nu är jag gravid igen och har inte tänkt på att smörja in mig, men det kanske är dags att börja...

• Lovanti

Tack för alla svar!

Jag tror att jag köper någon havandeskapsolja och försöker att äta så nyttigt som möjligt (jag ska självklart inte banta, men man behöver ju inte äta mc donalds mat varje dag)Man kan ju göra ett försök i alla fall...

Min mamma har inga bristningar och tror att knappt någon annan i släkten har det, så jag håller tummarna! =)

• Helmus

Tror inte att det är så mycket att göra åt... Har ganska liten mage nu i vecka 33, har tränat hela graviditeten och bara gått upp 6 kg, men har ändå en hel del bristningar, trots olja och feta salvor...

Väntar på bebis, BF 31 juli
  • Viffy

Fick inte EN ENDA bristning under graviditeten med dottern, men EFTER förlossningen fick jag några små. Man kan inte göra nåt åt det. Dom kommer vare sig man vill eller inte och det är ju inte hela världen om man bara får några få små. Dom bleknar ju och syns till slut knappt. Man är ju trots att gravid och det är en stor omställning för kroppen, så lite "ärr" får man ta Flört

//Lycklig mamma till Cindy och bebisen i magen
  • Migel

Jag är oxå en av dom som tror (och hoppas:) att det hjälpte att smörja magen. Är/var i din storlek oxå, men slapp att få bristningar förra graviditeten. Gick upp 10kg. Smörjer mig denna gången oxå. Så ofta jag kan, med en fet kräm från bodyshop (fråga där och sär att det är till magen). I början köpte jag dyra (ca500) krämer till speciellt grav. men det blev för dyrt när jag smörjde minst 2 ggr om dagen.
    Smörj på och hoppas på det bästa!
    Lycka till!

• Babe

Jag har ung. samma utgångsläge som du (- ngr kilon) och är nu i v22. Lill-magen börjar vara stooor och huden stramar och blir torr. Köpte Natusan:s babyolja utan parfym/kons.medel och den känns jätteskön att smörja magen med!
    Dessutom ett billigt alternativ...
    Smörjer mig varannan kväll när jag satt mig vid TV:n och myser... *ler* Det kan inte annat än göra gott!
    Babe

Svar på tråden Hur undviks bristningar på magen?