• Hoppentoss

Norrlandsjukan Finns det någon som har kunskap om sjukdommen.

Hej..
    I våran släkt har vi "Norrlandsjukan" Det har även andra namn.

Våran släkts symptom är..

Svamp/Eksem på fötter och händer(nästan alla män)

Annorlunda hud på Händer och fötter, huden är bra för den skyddar på torrhet och andra problem som kan uppstå. Huden har små utbuktande prickar. (Kvinnorna)

Vi tar välsdigt lång tid på oss och föda varn. (4 dagar med 3 minuter mellan värkarna)

Vi får tänka på att vara försiktiga med doseringen medisiner. Doseringarna stämmer aldrig för oss...brukar få minska ner dosen.

Orsaken till denna sjukdom skall ha varit inavel på 16-1700 talet. (Rika bönder som gifte sig med varandra)
    Det är allt jag vet om sjukdommen.
    Finns det några som vet något om detta och finns det fler som har den?

Kramis Tossan

• Svar på tråden Norrlandsjukan Finns det någon som har kunskap om sjukdommen.
  • Hoppentoss

Finns det en sådan med?? Det viste jag inte fanns..

Norrlandsjukan kommer från Norrbotten..har dom sagt till mig.
    Berätta om skeleftråsjukan. *ler*

Orsaken till mina frågor är att jag vill hjälpa mina söner att få bort eksemen...läkarna här nere vet inget om det mer än bara till namnet..

Kramis Tossan

• brokig

Är det samma som Sjögrens syndrom? Jag läste en artikel där man såg inavel som en möjlig orsak, men jag hade för mig att den också gav reumatisk besvär. Min mormors bror led av denna sjukdom och var från Piteå.

• Pokergirl

Visst är det samma sak som keratodermi?!

• Hoppentoss

Hej..
    Ni får gärna berätta mera om sjukdommarna så jag kan kolla upp dem..
    Kramis

• Jenkizen

Det är inte skellefteåsjukan
    det sätter sig på musklerna
    man får svårt att gå och den är dödlig
    vi har den sjukdommen i vår släkt
    ingen trevlig sjukdom
    Dom säger att det är mest män som drabbas av den
    har haft 3 i min omgivning som haft det ingen lever tyvärr idag

Norrlandssjukan har jag aldrig hört talas om
    men försök leta lite här på internet så hittar du säkert uppgifter

• Hoppentoss

Jag hittade det här om Norrlandsjukan!!

Sjukdommen kan ta sig många olika utryck: Man kan ha den och ändå leva så gott som besvärsfri, eller man kan få svåra magsmärtor , långvariga depressioner och muskelsvaghet

Andra namn på sjukdomen:

Kamelontsjukan - på grund av de vitt skida symptom, som kan visa sig.

Norrlandssjukan - på grund av den stora frekvensen av sjukdommen i Övre Norrland = 1 på 1500.

Arjeplogssjukan - på grund av att den är ärftlig ock kan härledas från en familj i Arjeplog på 1600 talet. )*.

Rödsjukan - på grund att urinen kan vara röd vid sjukdomsattacker.

Förekommande frekvenser över resten av landet
    I hela landet är frekvensen 1 på 13.000. Den som har anlag för sjukdommen skall undvika bl a: miljögifter, ppiller och ett stort antal läkemedel.

Två andra former av sjukdommen förkommer ochså i Sverige

Prophyria variegata, som även är ärftlig. Den kan ge anfall med ungefär samma symptom som akut intermittent profyri, men kan även ge hudsymptom med blåsor och sår.

Prophyria cutanea tarda - kan var ärftlig men kan också orsakas av yttre faktorer. Sjukdommen kännetecknas av hudskörhet med sår och blåsor på solblekta hudytor.

Källa: ICA-Kuriren nr 13 år 1982. Text och layout av Richard Winnberg

--------------------------------------------------------------------------------
    )* Andra familjer utan påvisbarrt släktskapsförhållande till Arjeplog-familjen är bosatta vid norrlands kusten, mellansverige och vid västkusten.

Svar på tråden Norrlandsjukan Finns det någon som har kunskap om sjukdommen.