• Anonym

tider för tonåring

Känner mig maktlös, sonen (16år ) kom hem å började förhandla om utetiderna, när han ska vara hemma på kvällarna.
    Hur länge låter ni era 16åringar vara ute vardagar och helger?
    Han ska på skolbal i nästa vecka och den slutar 23.30, vilket jag tycker är sent och vill att han kommer hem direkt efter balen, han sa då att ALLA kompisarna skulle åka hem senare, dom skulle typ gå runt ute... (låter ju helkul...!!!). Jag försökte stå på mig att jag ville han skulle komma hem direkt, då fräser han att jag verkar vilja att han sa bli mobbad för han kommer vara den enda som åker hem... Jag vet att det inte är så, men det gör ont i mig, för sen går han bara sin väg och vägrar prata med mig... som en liten martyr...
    Vad ska jag göra? Det är ju faktiskt skoldag dagen efter dessutom, även om det är lugnt nu innan skolavslutningen..

• Svar på tråden tider för tonåring
  • valkyrian

Har dom skoldag dagen efter balen ? vi var lediga...

Hmm tycker iofs inte att det är orealistiskt att han skulle få vara ute senare, men det är ditt val som förälder och antingen omvärderar du eller så står du på dig... Om du är orolig för vad han gör så kan du ju säga att du hämtar honom en specifik tid eller något

• Bonanza

Är det en engångsgrej hade jag låtit honom vara kvar längre, skolan blir inte lidande av en dag så här på slutet. Halv tolv är ju tidigt för en sextonåring, till halv ett kan han väl få stanna?

• Anonym

Dags att släppa taget lite!
    Han är inte en iten pojke längre även om det känns tungt att inse!
    23.30 är väldigt tidig hemgång för en 16 åring kompromissa med honom och säg att han ska vara hemma till 1 då!

• Anonym

Nu har jag pratat med sonen och berättat hur jag känner det när han går iväg utan att vilja diskutera saken. Har också gett honom utetid till 1, så nu är han lite gladare.
    Det är nog så att man har lite svårt att släppa taget, sen händer det ju så mycket s-k-i-t bland dagens ungdomar , fast man kan ju inte låsa in dom hela livet...
    Det känns i alla fall bättre nu när vi pratat om det.
    Efter att ha läst era inlägg så får jag nog omvärdera en del, jag har nog varit lite för hård med hans tider.... får släppa lite på dom nu när sommarlovet börjar..

• valkyrian

Ja men det är ju positivt att du har koll på honom iaf, då uppskattar han säkert mer när du släpper tömmarna lite och har vett att "ha frihet under ansvar"

• Bebbe2006

Vet inte varför man behöver ha en tid för en sextonåring. Kan man inte avgöra själv när man behöver gå hem då?

• Anonym (född 81)

Oj när jag var så gammal fick jag vara ute till 3 på natten.

• Bebbe2006

Ja, inte hade jag någon tid att passa hem när jag var 16. Herregud! Och då är jag tjej.

• AvGasRör

jag fick vara ute till 2

jag kom inte på något bättre att skriva här
  • valkyrian

Hade inte heller några tider, men mamma ringde om det var sent för att kolla var jag var och när jag planerade hemgång och så

Svar på tråden tider för tonåring