• Anonym

tider för tonåring

Känner mig maktlös, sonen (16år ) kom hem å började förhandla om utetiderna, när han ska vara hemma på kvällarna.
    Hur länge låter ni era 16åringar vara ute vardagar och helger?
    Han ska på skolbal i nästa vecka och den slutar 23.30, vilket jag tycker är sent och vill att han kommer hem direkt efter balen, han sa då att ALLA kompisarna skulle åka hem senare, dom skulle typ gå runt ute... (låter ju helkul...!!!). Jag försökte stå på mig att jag ville han skulle komma hem direkt, då fräser han att jag verkar vilja att han sa bli mobbad för han kommer vara den enda som åker hem... Jag vet att det inte är så, men det gör ont i mig, för sen går han bara sin väg och vägrar prata med mig... som en liten martyr...
    Vad ska jag göra? Det är ju faktiskt skoldag dagen efter dessutom, även om det är lugnt nu innan skolavslutningen..

• Svar på tråden tider för tonåring
  • cissi24

Tycker nog att är man 16 år och bara ska driva rundor mitt i natten så är det npg bättre att komma hem efter balen.
    Skulle de vara hemma hos en vän så är det okej att vara borta lite längre en sådan dag.

• Anonym (SläppTaget)

Jag hade inga tider jag behövde passa när jag var sexton. Jag är tjej och det är ju oftast värre.
    Han blir ju ändå myndig om ett par år....

• illern i mitt liv

Jag har en systerdotter på 13 år som får komma hem när hon vill , både på helger o vardagar , som i måndags t.e.x. var hon hemma halv 3 på natten , sen var det skola dan efter ..
    Hon e ändå bara 13 år !!!
    Det e bra ts att du bryr dig .De SKA man göra , hellre att vara lite för beskyddande än tvärtom e min mening.

• nonsens

Fick själv vara ute till två när jag var 16, men om det var nåt särskilt fick jag stanna ute längre.

• Anonym

tycker 1 verkar vara en bra tid. man ska inte slappa allt för mycket. barn vill ju att föräldrarna ska bry sig åxå. men sen beror det ju lite vart man bor åxå, om man bor långt ut på landet eller i någon storstad

• CrazyOne

Jag fick alltid vara ute så länge jag ville.
    Redan från mellanstadiet.

När jag gick i högstadiet så kom jag alltid hem vid 22 tiden.
    Då hade jag gjort mina läxor redan efter skolan och kunde komma hem och bara gå och sova.
    ( är extremt morgontrött och vet precis hur mycket sömn jag behöver..)

På helgerna fick jag vara ute hur länge jag ville när jag gick på högstadiet.
    MEN.. Jag fick alltid berätta vart jag skulle nånstans.

• MariaKsk88

Jag tycker det är bra att du inte har släppt taget helt.. jag hade aldrig några tider men det berodde på att jag själv aldrig var ute och "gick" på stan, drack, kom hem jättesent osv. Och eftersom jag inte var sån så fick jag t ex komma hem 4 från min dåvarande pojkväns studentfest när jag var 15, om han bara följde med mig hem. Så jag tycekr det beror på din son... Hur han är och så. :) Min pojkväns mamma t ex, hon låter inte min pojkvän vara ute än till längre än 9 eller nåt, och han fyller 18 om ett halvår... snacka om att överdriva... ;)

• Anonym

Hej allihop, tack för era svar. Det var lite delade meningar men jag inser att jag kanske har hållt lite för hårt på hemtiderna för sonen, så det ska vi tillsammans (sonen å jag)diskutera när sommarlovet börjar.
    Jag tror inte på alternativet att släppa helt, även om min son inte festar, dricker , röker och stökar runt men möta honom på halva vägen kan jag tänka mig.
    MariaKsk88; jag kommer inte bli som din pojkväns mamma i alla fall, där håller jag helt klart med om att hon gått till överdrift.
    Jag håller också med "anonym" att det beror lite på var man bor, vi bor i en förort till Stockholm och det är ju faktiskt ett ganska tufft klimat i storstäderna.
    Sen beror det ju också mycket på vad det är för kompisar dom umgås med, å i hans fall är det ett bra gäng, dom närmsta ialla fall.
    Tack än en gång för era synpunkter.

• Bo Peep

Tiderna spelar väl egentligen inte lika stor roll som sällskapet och miljön. Själv vill jag veta ungefär när stora sonen ska komma hem, för jag går inte och lägger mig innan han är hemma. Fria tider är helt uteslutet och efter 1 på natten händer inga bra saker. Vid 18 får han bestämma själv, innan dess vet jag bäst.

• Anonym

Kan göra ett litet tillägg, har en yngre son som är 14 och när han var 13 fick han sova över hos en kompis "som inte har några tider" och det anammade han självklart.... Dessvärre hamnade dom på en fest där det dracks sprit (13åringar) , en tjej(som har allvarliga problem hemma) började skära sig i armarna så min son och några andra killar fick ringa efter ambulans...dessutom hade dom åkt iväg till till en annan förort och varken jag eller kompisens mamma visste var dom var. Jag trodde ju att han var hemma hos kompisen! Det slutade med att dom fick sätta sig i en taxi hem och kompisens mamma löste ut dom....
    Det här fick jag reda på ett bra tag efteråt. Så ni kanske förstår mig lite att jag är lite hård med tiderna?!!
    Nu är i och för sig förutsättningarna lite annorlunda för mina söner, den äldre umgås med att bra gäng och den yngre har tyvärr lite rötägg i sin umgängeskrets.
    Så skulle jag släppa på tiderna för den yngre är det lika med att sända honom in i träsket, även om han själv inte dricker eller röker så är han mycket mer påverkbar av sina kompisar.

Kände att jag ville förklara mig lite, då en del av er skriver att jag ska släppa taget.... det kanske kan förklara varför jag gör som jag gör.

Svar på tråden tider för tonåring