• Mjo

Illamående / Hungrig !!!

Nu har mitt illamående satt igång igen. Har mått prima flera veckor nu, men inte längre. For hem från jobbet i tisdags på grund av huvudvärk. Har en 3-årig son som inte sovit så bra på två nätter p.g.a. hosta, så jag har inte fått sova så mycket och det + en liten förkylning bidrog väl till huvudvärken. Var även hemma igår men idag är jag åter på jobbet. Har sedan i morse varit konstant hungrig/varit illamående. Har precis käkat lunch men det känns som om jag skulle kunna äta ännu mer, fast egentligen inte. Har en sådan konstig känsla i magen. Vet inte om jag är hungrig eller om jag bara mår illa. Har ett äpple liggande framför mig som jag egentligen borde äta upp, men jag känner inte för det just nu.
    Usch vad detta är jobbigt. Försöker dricka vatten för att få i mig någonting i alla fall. Vet inte vad som skulle hjälpa just nu. Morötter kanske! Är det någon som har några tips?

• Svar på tråden Illamående / Hungrig !!!
  • Morticia

Knäckebröd, yoghurt. Inte juice, det är för surt för magen.

Blir det förjäkligt får du be bm skriva ut något dämpande mot illamåendet.

• Tess76

Jag fick hem lite broschyrer från min bm igår, bl a angående illamående. Där stod det att om man känner illamående så är förmodligen levern "överansträngd". Det är bra att äta mer kolhydrater och dra ner på köttet. Grönsaker, frukt och bröd är bra.
    Jag har också mått illa ett par veckor nu. Jag ska försöka anpassa kosten lite bättre med mycket frukt och grönsaker. Hoppas det funkar!
    Kram på dig!

• LAA

Hmmm, jag tror nästan jag börjar ana ett mönster. De jag känner som äter kött har mått illa under sina graviditeter, jag och en till som inte äter kött har inte mått illa. Det är självklart för litet underlag för att vara statistiskt (kan ju lika gärna vara en slump), men det är ju lite intressant. Någon annan som har iakttagelser kring detta?

• Dramaonline

Hejsan!
    Jag har också skumt hunger-illamående. Som om jag inte hinner bli hungrig, det är bara "Mat! Nu! Annars kräks jag!"

De säger ju att man ska äta lite och ofta för att det ska funka.
    Och stress gör det hela värre. Mamma fick till och med lugnande mot illamåendet när hon väntade min bror!

Nåja, det finns i alla fall bra medikamenter nu för tiden, så rådgör med barnmorskan om det skulle bli alltför illa.

Det finns fler som känner som du!

• lurksmulan

Jag åt inte kött på flera veckor när jag mådde som sämst. Vet inte om jag hade mått ännu sämre om jag ätit kött, men jag klarade inte av att vara i samma rum som kött ens!

• Dramaonline

Nja, jag äter ju kött. Dock ganska lite, men ändå.

Den dagen jag tryggt i mig både fläsklägg o rotmos och McFeast o co var jag fri från illamående. Den dagen jag bara ätit bröd, frukt och grönsaker kunde jag inte sluta spy.
    Och sen både mor och svärmor: Där ser du! Du äter för lite! Blablabla..."

Fast jag ska definitivt testa teorin lite grann. Vad som helst som fungerar!

• lurksmulan

Dramaonline: Så där hetsig med maten var jag också. När jag blev hungrig var jag tvungen att äta inom 5-10 min annars spydde jag.
    Ibland hann jag inte ens tänka tanken på att äta trots att jag var hungrig.

Men så märkte jag att det äntligen var på väg över för mig. Jag kunde bli hungrig utan att börja må illa och spy. Så efter 10 veckors intensiv bekantskap med toaletten var det bara att plocka upp huvudet igen och börja se folk i ögonen!

• Dramaonline

Jo! Mjo!

Jag TROR att det är bra att försöka lyssna på vad man är sugen på. Visserligen med lite kunskap om kost och sånt. (Man kanske inte ska lyssna varje gång magen säger glass eller saltgodis )

Vill man inte äta upp äpplet så är det kanske inte just det kroppen behöver just nu. Detta har jag så klart inga som helst bevis för, bara en känsla.

Lurksmulan! När gick det över för dig?

• lurksmulan

Dramaonline: När jag passerat v. 18 började jag känna mig okej igen.
    Då kunde jag äta riktig, varm, mat. Nu för tiden äter jag allt jag kommer över hela tiden.

Svar på tråden Illamående / Hungrig !!!