• 7barns mamma

Förbjuda "den blomstertid nu kommer"...?

Hörde precis på radion att nån som arbetar för jämställdhet vill förbjuda att skolavslutningen firas i kyrkan...och att även " den blomstertid nu kommer" var olämplig att sjunga,pga att de som inte var kristna skulle känna sig utanför...Men hallå.vi lever ju i ett kristet land,vi är svenskar för guds skull. Skulle vilja se det land,annat än Sverige som skulle ändra sina traditioner pga av invandrare,för det är väl såna de syftar på antar jag. Risk att jag låter som en rasist nu kanske,men jag blir så förbannad. Nån som har åsikter??

• Svar på tråden Förbjuda "den blomstertid nu kommer"...?
  • Cabbas Brud

håller med dig och jag är svartskalle

• Jennie med ie

Vi lever inte i ett kristet land, vi lever i ett land med många religioner och religionsfrihet och ett land utan statsreligion. Vi består av ett land med svenskar (och en del icke-svenskar) av olika religioner, en del utan religion ö h t.

Men hur religiös är egentligen Den blomstertid nu kommer? Ja det är en psalm, men tar man texten som den är så är den inte särpräglat kristen. Det talas om vår natur och värld som Guds rikedom och det kan ju vara en annan Gud än den krista...

• Danbala
    6barns mamma skrev 2006-06-09 11:14:36 följande:
    Hörde precis på radion att nån som arbetar för jämställdhet vill förbjuda att skolavslutningen firas i kyrkan...och att även " den blomstertid nu kommer" var olämplig att sjunga,pga att de som inte var kristna skulle känna sig utanför...Men hallå.vi lever ju i ett kristet land,vi är svenskar för guds skull. Skulle vilja se det land,annat än Sverige som skulle ändra sina traditioner pga av invandrare,för det är väl såna de syftar på antar jag. Risk att jag låter som en rasist nu kanske,men jag blir så förbannad. Nån som har åsikter??
    Eh. Det är väl inte bara på grund av invandrare? Det finns många, många som inte är invandrare men ändå inte kristna. Personligen skulle jag inte ha något emot att psalmer stryks från skolavslutningar, även om jag tycker en del av dem är vackra melodier.
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Mammis me Tindra

Jag håller med!
    Det är inget annat land som skulle ändra på sina traditioner för en minoritets skull. Varför kan vi inte bara vara stolta över Sverige och inte be om ursäkt hela tiden. Att man inte får sjunga nationalsången och hissa flaggan längre är för mig totalt ofattbart!

• zebran i Stilla havet

Hmm.. Jag tycker att Den Blomstertid.. inte forst och framst ar en psalm utan en tradition att sjunga vid skolavslutningen. Jattesynd om den skulle forsvinna.

Annars ar val Sverige mer eller mindre totalt sekulariserat vid det har laget, sa kanske ar det mer en modernisiering det ar fragan om an en anpassning till just invandrare med andra religioner..?

• Aaliyah

Mammis; för vem får du inte hissa flaggan eller sjunga nationalsången?

• cissi24

Förstår inte varför de ska ta bort en sådan fin låt som den. Den hör ju till tradionerna.

• Sessna

Jag är absolut inte rasist men jag tycker att det börjar gå för långt! Vi "får inte" spela nationalsången, inte hissa svenska flaggan och nu ska vi inte få sjunga den blomstertid heller!? Är det på allvar?
    Vilket annat land skulle förbjuda sina landsmän detta? Snart tar vi väl bort nationaldagen också.......

Jag blir så trött på Sverige ibland!

/Sessna

Svar på tråden Förbjuda "den blomstertid nu kommer"...?